Viziune si anduranta in afaceri – 22 in 8

By | 30/09/2013

             Dupa cum multi dintre dumneavoastra stiti, in zilele de 25 si 26 septembrie 2013 am participat in calitate de speaker la cea de a 12 -a editie a evenimentului dedicat afacerilor si cunoscut deja, sub respectabilul, acum brand – Business Days.

             Actiunea s-a desfasurat in Cluj-Napoca bucurandu-se de o audienta larga, interesata a pricepe cat mai multe despre afaceri, onoranta de asemenea prin prezenta, tinuta, atitudine si calitate intrinseca. In cifre, peste 900 de participanti si peste 70 de speakeri.

             Au fost doua zile minunate ; o ocazie placuta si provocatoare de a intalni si de a revedea prieteni, colaboratori si posibili colaboratori.

             Maestrul de ceremonii si tink-thang-ul evenimentului, dragul meu prieten Laszlo Pacso.

             Intr-un asemenea context, unul din feed-back-urile primite de la participanti si nu numai, a fost acela de a intra in posesia structurii prezentarii mele, avand ca tema : Viziunea si anduranta in afaceri. Titlul prezentarii mele a fost 22 in 8. Mai jos veti intelege de ce.

             Astfel se justifica postarea mea de azi. Imi indeplinesc o promisiune si in acelasi timp impartasesc celor interesati de subiect o schema ce poate le va fi de folos.

             Multumesc astfel, tuturor celor interesati de munca, opinia si experienta mea de afaceri.

 

                                                     VIZIUNE   SI  ANDURANTA   – 22 in 8 

   

   22 in 8

    22 in 8 inseamna 22 DE EXPERIENTA IN AFACERI in 8 MINUTE acordate de organizatori

    Pentru a va impartasi cat mai multe din perspectiva VIZIUNII si ANDURANTEI in afaceri, am sa vorbesc rapid, DECUPAND mult din NUANTELE presupuse de AFIRMATIILE mele.

   Totusi, pentru cei interesati de acestea ( DE NUANTE ), cu drag le stau la dispozitie IN PAUZELE ACESTUI EXCEPTIONAL EVENIMENT DE BUSINESS derulat pe parcursul acestor 2 ZILE.

     ATENTIE :

    Cand am construit speach-ul meu :

NU am inclus multinationalele
NU am inclus investitorii straini din RO
NU am inclus cei care fac afaceri intr-o formula mixta FISCALIZAT –
  NEFISCALIZAT, dominat in special de – NEFISCALIZAT
MA REFER doar la proprietarii romani de afaceri
– MA REFER LA ANTREPRENORIATUL ROMANESC MANIFESTAT
  DUPA 1989 care incearca sa faca corect afaceri– cu istoria sa

 

Precizare importanta : NICIUNA dintre ENUMERARILE MELE ce
                                     urmeaza a le prezenta mai jos, NU PRETIND CA
                                     EPUIZEAZA subiectul supus atentiei si posibilele
                                     alte perspective aplicabile lui

 

VIZIUNEA = PERCEPTIE VIZUALA ; imagine ; reprezentare
                  = mod de a vedea, de a concepe lucrurile ; conceptie
                  = MOD DE A INTELEGE SI INTERPRETA LUCRURILE SI
                     FENOMENELE

     Este vorba in esenta despre ceva de genul :
” UITANDU-MA INPREJUR SI LA MINE INSUMI, SI AVAND IN VEDERE CA…EU CRED CA LUCRURILE VOR EVOLUA ASTFEL… „

 

IMPORTANT : va invit a discerne intre AMONTE si AVAL de VIZIUNE.
                                In AMONTE tin seama de varsta, cultura
                         antreprenoriala, pregatire pentru afaceri.
                                In AVAL, tin seama de organizare, management,
                         control.

 

                                  ASTFEL, VA SPUN :

 

Oamenii nu sunt egali din punctul de vedere al MOTIVATIEI pentru a
  FORMULA, A ELABORA – o VIZIUNE de afaceri

  * oarecum este normal, avand in vedere ca ei pot avea
         VARSTE DIFERITE ;
         EXPERIENTE DE VIATA DIFERITE ;
         NEVOI SI PUTINTE DIFERITE

  * totusi, dintre MOTIVATIILE DES INTALNITE am selectat :

         1. Nevoia de a A AVEA BANI sau MAI MULTI BANI
             ( fie nu se ajung cu ceea ce au )
             ( fie pur si simplu vor mai multi )
             ( fie pur si simplu si-au pierdut locul de munca si nu mai gasesc
               altceva a face )

         2. Dorinta DE A NU PIERDE ceea ce AU DEJA

         3. NEFERICIRE
             ( sunt nefericiti cu activitatea pe care o desfasoara )
             ( sunt nefericiti datorita specificului relatiilor cu sefi, colegi sau
               insasi organizatia din care fac parte )

         4. Doresc a-si LUA VIATA IN MAINI
             ( si cred ei ca antreprenoriatul poate fi CALEA si modalitatea de
               a-si asuma in sfarsit DESIGNUL propriei vieti )

         5. Doresc O NOUA AVENTURA
             ( pentru acestia, aventurile tin loc de ” ceva ” si astfel ei le
               transforma in ratiunea de ” a trai „. Cunosc oameni, vad diverse
               locuri si ambiente, se pot simti bine )

 

desi nu voi acorda aici un spatiu larg FORMEI SI CONTINUTULUI VIZIUNII, totusi am sa va vorbesc PE SCURT despre cateva OMISIUNI DES INTALNITE SI DESTUL DE GRAVE intalnite atunci cand vorbim de practica viziunii de afaceri in Romania ultimilor 23 de ani

      Astfel :

                         CAT PRIVESTE PIATA

TRECUT :

– oamenii pur si simplu NU ISI PUNEAU PROBLEMA EI
– oamenii pur si simplu PRESUPUNEAU CA EA ( piata ) EXISTA si E SUFICIENTA
– oamenii considerau suficient A O ALIMENTA si AI LUA BANII
– oamenii o priveau GLOBAL, nesegmentat ; adica ORICINE imi putea fi client si care atare NU FACEAU EFORTURI pentru a o pricepe si din alte perspective
– oamenii mergeau pe aplicatii de IMITATIE A PIETELOR TARILOR DEZVOLTATE, in concret pe idei de genul : ” uite la ei merge ” precum si : ” cat e la ei ” si ” cat e la noi „

PREZENT :

– DE VOIE, DE NEVOIE, DE PLACERE, DE DURERE oamenii au trebuit a accepta ca piata este SI ALTCEVA DECAT un spatiu care trebuie speculat, devalizat – desi acest lucru se intampla consistent si ASTAZI
– oamenii au inteles ca pe piata navigheaza GENERATII aflate in DIVERSE STADII DE EVOLUTIE, DORINTA  si  PUTINTA ; au inteles ca pe piata nu sunt doar NAIVI si NEINFORMATI ci sunt din ce in ce mai multi BINE INFORMATI, preocupati de OPTIUNI, preocupati de DISPONIBILITATE SI MAXIMA UTILITATE
– oamenii doresc in continuare BANII PIETEI, insa acum pricep ca TREBUIE SA O SI ASCULTE, nu numai sa-i ceara si sa o vrajeasca

VIITOR :

– cred ca ACCESUL LA INFORMATIE al clientilor VA PUNE PRESIUNE SPORITA pe aproape orice domeniu de business
– cred ca oamenii de afaceri se vor apleca cu mai mare atentie PE STUDII, PE PROGNOZE, pe aplicatii ce monitorizeaza nu doar CANTITATIV PIATA ci si CALITATIV
– cred ca oamenii vor incerca a ADULMECA si mai atent UNDE SUNT BANII si in ce conditii ei inteleg a se PUNE IN MISCARE
– cred ca, inca timid va incepe sa apara si in practica businessului romanesc CERCETAREA, EXPERIMENTUL, INOVATIA

 

           CAT PRIVESTE CONCEPTUL SI COMPORTAMENTUL
                                       FINANCIAR

TRECUT :

– oamenii NU puneau mare pret pe CALCULELE MATEMATICE ale afacerii
– oamenii nu aplicau ( fie pentru ca nu stiau – fie pentru ca nu doreau ) FISCALITATEA implicata de afacerea lor
– oamenii erau sedusi de BANUL CASH si frecvent confundau VENITURILE cu PROFITUL
– oamenii NU LUAU in calcul ECONOMISIREA
– oamenii se asteptau si cautau afaceri cu PROFITURI si RANDAMENTE daca se poate cu 3 CIFRE
– se IMPRUMUTAU NEGANDIT, crezand ca lucrurile nu pot merge DECAT IN SUS

PREZENT :

– oamenii au redescoperit MATEMATICA, CALCULELE si astfel ele sunt asezate la temelia afacerii
– oamenii incep sa aplice si sa in calculele lor si FISCALITATEA – chiar daca mai lasa loc la si ” PE LANGA ” –  UNEORI INCA CONSISTENT SI PUTERNIC DEFORMATOR AL PIETEI
– oamenii RAMAN SEDUSI de BANUL CASH – acesta devenind practic O MARFA, cu un pret
– oamenii iau in CALCUL ECONOMISIREA si o parte dintre ei chiar reusesc
– oamenii se multumesc acum cu PROFITURI si RANDAMENTE de 2 CIFRE sau chiar ( daca nu se poate astfel ) si cu 1 CIFRA
– UNII oamenii se mai IMPRUMUTA, desi multi au invatat lectia conform careia daca nu calculezi bine ajungi SA LUCREZI PENTRU ALTII

VIITOR :

– oamenii vor pastra MATEMATICA SI CALCULELE in hardcor-ul planurilor de afaceri. Vor dobandi chiar o oarecare PRICEPERE.
– de voie de nevoie FISCALITATEA va fi luata in calcul. Masura in care ea va primi importanta cuvenita depinde in mare masura de VOINTA SI DETERMINAREA in actiune a organelor de control fiscal ; de masura in care CEI CARE LUCREAZA CORECT vor fi INCURAJATI si nu MULSI
– oamenii vor ramane sedusi de BANUL CASH – il vor privi ca pe o MARFA si isi vor RISCURI ( mai mult sau mai putin calculate ) pentru a-l avea
– oamenii isi intari COMPORTAMENTUL SPRE ECONOMISIRE – zona in care de asemenea ma astept a dobandi o oarecare PRICEPERE
– oamenii se vor multumi cu profituri de 2 CIFRE sau doar cu 1 CIFRA insa si isi vor perfectiona PANDA celor cu 2 CIFRE MARI sau de ce nu cu 3 CIFRE
– oamenii se vor imprumuta in continuare, insa cu ATENTIE SPORITA si cu DIFICULTATE IN CONTRACTARE

 

                       CAT PRIVESTE RISCUL

– timpul nu-mi permite a intra in detalii insa TEMA nu este lipsita de importanta si sa zicem, chiar FARMEC.
    Poate, CU ALTA OCAZIE.

 

Intre momentul in care VIZIUNEA ESTE FORMULATA si HOTARAREA DE A TRECE LA ACTIUNE, multi oameni RENUNTA.

       RENUNTA si pentru ca :

       1. zic ca NU AU RESURSELE NECESARE pentru a da viata actiunii
           presupuse de viziune.
                In fapt, insa cei mai multi sunt IGNORANTI, neavand exercitiul
           VALORIFICARII INFORMATIILOR de altfel disponibile si nici cel al
           valorificarii RELATIILOR sociale invecinate.

       2. altii, spun ca pot ESUA. Iar a esua IN CULTURA ROMANEASCA
           inseamna a fi DEFECT, a nu sti, a fi visator, necalculat.
                In fapt, societatea romaneasca in cea mai mare ei parte, inca
           STIGMATIZEAZA ESECUL si-l include in categoria
           NEFERICIRILOR, a NEPRICEPERII, a renuntarii. Asta, in loc
           de-al aseza ca fiind spatiul in care DESCOPERI BUCURIA de a
           descoperi si a te descoperi tocmai in pespectiva a ” MAI
           BUNULUI” din tine.
                 Efectul acestei realitati este ca si atunci cand viziunile sunt
           formulate de catre indivizi trecerea spre punera lor practica SE
           CRISPEAZA, SE RISIPESTE si odata cu ea si eventuala
           oportunitate a viziunii.

       3. altii renunta pentru ca, spun ei AFACERILE PRESUPUN
           RISCURI – iar EI NU DORESC RISCURI. Partea interesanta este ca nu
           putini dintre antreprenorii care au deja o vechime in afaceri, multi
           dintre ei cauta inca AFACERI SIGURE.
                De fapt, nici unii nici altii, nu gresesc. Afacerile presupun
           riscuri. Despre ce riscuri si cum pot fi ele administrate, poate cu
           alta ocazie vom vorbi.

       4. altii, renunta pentru ca pur ai simplu O DUC BINE in actuala
           formula existentiala, si NU DORESC A-SI DERANJA VIATA.
               Pana la urma e dreptul lor.

 

cu toate acestea insa, SUNT ALTII CARE TREC DE LA VIZIUNE LA ACTIUNE.

       Cateva din ATRIBUTELE LOR :  –  ( CLASA A )

       1. De regula, doresc A DEMONSTRA – CEVA – CUIVA
           ( chiar si siesi )

       2. Dorinta de fi MEREU IN FRUNTE

       3. Dorinta de A LASA CEVA IN URMA LOR.
           ( daca se poate cat mai maret )

       4. Se recunosc prin ATENTIA LA DETALII, avand mereu activ
           BECUL DE VEGHE

       5. Au o mare DISPONIBILITATE PENTRU MUNCA, pentru afacere

       6. Sunt INCAPATANATI SI INFLEXIBILI in ceea ce priveste
           atingerea chiar si teoretica a unor principii considerate de ei
           AXIOMATICE  pentru afaceri – pentru modul in care inteleg ei
           afacerile

       7. De regula sunt CORECTI, insa admit cu usurinta cand este cazul
          ” UNGEREA ” MECANISMELOR posibil blocate ale afacerii lor de
          catre legislatie, administratie, politica sau alti asemenea factori de influenta

       8. Le place SA SE RESPECTE, dupa cum le place a SE UITA SUB
           UNGHIE – atunci cand te astepti mai putin

 

acum, OBSERVANDU-I pe cei CARE AU AVUT o viziune si
AU PUS-O IN PRACTICA, gasesc util a va spune ca :

     1. Multi UITA sau NEGLIJEAZA a-si REVEDEA VIZIUNEA DE
         INCEPUT din perspectiva
         * practicii acumulate in implementarea si derularea afacerii
         * schimbarilor si a dinamicii mediului de afaceri local, regional,
           national sau global

     2. Multi trateaza SUPERFICIAL – faza REVEDERII VIZIUNII
         * NEFIIND DISPUSI A CHELTUI pe mijloace profesioniste de
            investigare, masurare si prognoza a pietei – pe coordonate
            cantitative si calitative ale acesteia.
               Prefera a se baza in continuare PE SIMT si pe o evaluare
            SIMPLISTA a realitatii si tendintelor.
         * IGNORA NESIGURI concepte si practici – de altfel validate de
            practica – precum : CONCURENTA, INOVATIE, CLIENTI
            INFORMATI, etc.

     3. Altii, in schimb, au PRICEPUT COORDONATELE VREMURILOR
         NOI, si astfel :
         * sunt RACORDATI ACTIV la tot ce inseamna date, informatii,
            retele si canale locale, nationale, globale cu impact direct sau
            indirect asupra afacerii lor
         * si-au adaptat si imbunatatit INSTRUMENTARUL DE
           MONITORIZARE, CONTROL, REACTIE si CONTRAREACTIE al
           afacerii la piata, mediul economic si tendintele acestora
         * au introdus activ, in conceptul si practica afacerilor lor activitati si
            elemente precum : FLEXIBILITATE, CERCETARE,
            EXPERIMENT, INOVATIE, RISC
         * pun MATEMATICA si FISCALITATEA LA LOCUL CUVENIT
         * INVATA CONSTANT

 

CAT PRIVESTE VIZIUNEA, conchid :

  – NU am vazut oameni cu VIZIUNI PERFECT verificate in practica de
  afaceri.
  – Am vazut insa, oameni ce au elaborat VIZIUNI ATENT
  FUNDAMENTATE, MATUR ASUMATE si IMPECABIL PUSE IN
  PRACTICA.
        Aceasta este REGULA, de la care, ca intotdeauna pot fi intalnite si
  EXCEPTII.

 

                     IN CEEA CE PRIVESTE ANDURANTA

ANDURANTA = capacitatea de a REZISTA la eforturi fizice
                        = RABDARE

 

Nu toti oamenii REZISTA la fel in fata INCERCARILOR presupuse de
  AFACERI

 

  1. DIN CE ZONE vin insa INCERCARILE IN AFACERI ?
      Cateva exemple :

      FLUCTUATIILE PIETEI, a VANZARILOR, a CONSUMULUI – cat si
                                              ce stii ca vei avea de lucru pentru perioada
                                              scurta, medie sau ( exceptional ) lunga DE
                                              TIMP

      FLUCTUATIILE VENITURILOR – VOI INCASA LA TIMP ceea ce am
                                              de incasat pentru ceea ce am livrat sau am
                                              prestat ?

      PRESIUNEA TERMENELOR FISCALE  si DE PERSONAL – voi avea
                                 lichiditatile necesare pentru A-MI PLATI LA TIMP
                                 oamenii si obligatiile la buget ?

      PRESIUNEA RATELOR DE LA BANCA – cuantum si termen

      FURNIZORII ISI VOR RESPECTA TERMENELE DE LIVRARE ?

      CONCURENTA NELOAIALA, NEFISCALZATA CHIAR FACE
      PIATA ? Pana cand ? EU CE FAC ? SCHIMB VALORILE ? COBOR
      STANDARDELE ?

      CE MAI URMEAZA A FACE CONCURENTA CAT DE CAT
      CORECTA ?

       IARA-SI CONTROL ?

       CAT AM SA MAI POT DUCE CARUTA – SI PROVOCARILE EI ?

 

   2. Ce efecte au ACESTE INCERCARI si ALTELE asupra oamenilor de
       afaceri ?

              Ei bine, aceste feluri de incercari, le solicita :
       * TRUPUL
       * MINTEA
       * INIMA
       * VALORILE

              De foarte multe ori, insa SOLICITAREA curpinde mai multe
       dimensiuni, iar efectele acestora se INTREPATRUND.
               DIAGNOSTICUL, TRATAMENTUL SAU TRATAMENTELE
        necesare insanatosirii este UN SUBIECT SPECTACULOS,
        imposibil insa de abordat in putinul timp ramas mie pentru
        prezentare. Poate cu alta ocazie.

 

   3. Cum REZISTA sau CUM CRED CA REZISTA in fata incercarilor
        unii oameni de afaceri ?

        Eu zic : DEPINDE

        Depinde de :
        * varsta
        * experienta de viata
        * de valorile pe care si-a cladit viata si afacerea
        * depinde daca crede sau nu in Dumnezeu
        * depinde de cati bani are disponibili
        * depinde de familia sa, nevoile si influentele acesteia

        ASTFEL :
        * unii se mobilizeaza RATIONAL si nu putini ajung sa cunoasca
          experienta ca daca mai fortezi iti GRIPEZI CREIERUL la propriu
            Uita de fapt ca TRUPUL E UN INTREG si ca nu de putine ORI cuvantul
          magic e PAUZA.

        * altii se mobilizeaza MEDICAL – si cred ca exista medicamente
           minune care pot rezolva situatia. Medicamentele amelioreaza, dar
           nu rezolva.

        * altii SE DROGHEAZA cu cine stie ce – alcool, amante, droguri,
          cheltuieli fara rost. De fapt, isi inrautatesc situatia. Se joaca cu
          viata lor si a celor dinprejurul lor.

        * altii merg la PSIHOLOG si spun ca dupa cateva sedinte sunt bine,
          pregatiti de lupta. De cele mai multe ori e doar o batalie dintr-un
          razboi lipsit de raspunsul la intrebarea : INCOTRO ?

        * altii merg la BISERICA – si nu fac rau. Atata doar ca si ei, ca multi altii, cred
           ca Dumnezeu exista doar pentru a ne rezolva problemele.

 

In ceea ce priveste ANDURANTA, conchid :

    – INAINTE de a fi oameni DE AFACERI, suntem OAMENI.

    – BUTONUL important de reglaj ( in opinia mea ) este INIMA cu FRICA DE DUMNEZEU.

    – Trebuie sa ne LUPTAM, dar trebuie sa stim si PENTRU CE.

 

       MULTUMESC.

         

             

4 thoughts on “Viziune si anduranta in afaceri – 22 in 8

  1. Feri Lorincz

    Frumoasa radiografie !
    Felicitari Dacian !

    Feri

    Reply
    1. Dacian Post author

      Multumesc Feri, pentru atentia acordata gandurilor si scrierilor mele.
      Multumesc pentru aprecieri.
      Toate cele bune.

      Reply
  2. Florina Nedelcu

    Multumesc ca ati postat materialul de la conferinta…foarte motivant si plin de informatii demne de luat in seama!

    Apreciez promptitudinea cu care v-ati respectat promisiunea!

    Multa binecuvantare si biruinta cereasca in tot ce faceti!

    Florina (Ex UEO student)

    Reply
    1. Dacian Post author

      M-am straduit Florina. M-am straduit…
      Pe de alta parte, tu stii ca totul trebuie facut ca si pentru Dumnezeu.
      M-am bucurat sa te ( sa va ) reintalnesc. Sper, a va putea fi de folos in cautarile voastre.
      Dumnezeu sa va aibe in paza Sa.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *