Informațiile mai jos prezentate, reprezintă ”osatura” esențială, folosită de mine, pentru a analiza actualitatea și perspectivele Uniunii Europene din perspectiva existenței, acțiunilor și a obiectivelor serviciilor de informații din cadrul acesteia și nu numai.
AUSTRIA (3 structuri)
^ în UE din 1995
^ în Schengen din 2007
^ 8.602.112 populație (locul 14 in UE) fără UK
^ 386 miliarde euro in 2018 (locul 10 in UE – cu UK inclusă) la 2016
* AWA – Military Protective Office – under Ministry of Defence
* HNA – Army Intelligence Office – under Ministry of Defence
* BVT – Federal Office for the protection of the Constitution and Counter – Terorism, under Ministry of Interior
BELGIA (3 structuri)
^ în UE din 1958
^ În Schengen din 1995
^ 11.071.483 populație (locul 9 in UE) fără UK
^ 450 miliarde euro in 2018 (locul 9 in UE – cu UK inclusă) la 2016
* VSSE – State Security Service
* ADIV / SGRS – General Intelligence and Security Service, military intelligence
* OCAD / OCAM – Coordination Unit for Threat Assessment
BULGARIA (3 structuri)
^ în UE din 2007
^ nu este în Schengen – proces în curs
^ 7.351.234 populație (locul 15 in UE) fără UK
^ 55 miliarde euro 2018 (locul 21 in UE – cu UK inclusă) la 2016
* DAR – State Intelligence Agency – oversees intelligence gathering service under supervision of the Council of Ministers of Bulgaria
* DANS – State Agency for National Security – national security service under the supervision of the Council of Ministers of Bulgaria
* CVI – Military Intelligence Service – under Ministry of Defence supervision
CIPRU (2 structuri)
^ în UE din 2004
^ nu este în Schengen – proces în curs
^ 838.916 populație (locul 25 in UE) fără UK
^ 20 miliarde in 2018 ( locul 27 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* CIS – Cyprus Intelligence Service
* KYP – Former Central Intelligence Service
CROAȚIA (2 structuri)
^ în UE din 2013
^ nu este în Schengen – proces în curs
^ 4.290.612 populație (locul 20 in UE) fără UK
^ 51,5 miliarde euro in 2018 (locul 22 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* SOA – Security and Intelligence Agency
* VSOA – Military Security and Intelligence Agency
CEHIA (3 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 10.436.550 populație (locul 11 in UE) fără UK
^ 206 miliarde euro 2018 (locul 14 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* BIS – Security Information Service
* UZSI – Office for Foreign Relations and Information
* VZ – Military Intelligence
DANEMARCA (3 structuri)
^ în UE din 1973
^ în Schengen din 2001
^ 5.580.516 populație (locul 16 in UE) fără UK
^ 297 miliarde euro in 2018 (locul 12 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* PET – Danish Security and Intelligence Service
* FE – Danish Defence Intelligence Service
* HEC – Army Intelligence Center
ESTONIA (3 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 1.294.455 populație (locul 24 in UE) fără UK
^ 25,7 miliarde euro in 2018 (locul 26 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* KaPo – Estonian Internal Security Service
* Foreign Intelligence Service
* Military Intelligence Centre of Estonian Defence Force
FINLANDA (4 structuri)
^ în UE din 1995
^ în Schengen din 2001
^ 5.421.827 populație (locul 17 in UE) fără UK
^ 233,6 miliarde euro in 2018 (locul 13 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* SUPO – Finnish Security Intelligence Service – sub Ministerul de Interne
* NBI – National Bureau of Investigation – sub Ministerul de Interne
* PVTIEDL – Finnish Defence Intelligence Agency
* PE TIEDOS – Intelligence Division (Finland)
FRANȚA (10 structuri)
^ în UE din 1958
^ în Schengen din 1995
^ 66.600.000 populație (locul 2 in UE) fără UK
^ 2.349 miliarde euro in 2018 (locul 3 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* DGSE – Directorate General for External Security – It is the military foreign intelligence agency ; under Ministry of Defence
* DGSI – General Directorate for Internal Security – It is tasked with counter-espionage, counter-terrorism and the potential threats on French territtory ; under Ministry of Interior
* DRM – Directorate of Military Intelligence – to centralize military intelligence information ; under Ministry of Defence
* TRACFIN – Intelligence Processing and Sction Against Clandestine Financial Circuits – it is tasked with tacklink money laundering and the financing of terrorism
* DRSD – Directorate of Intelligence and Security Defense – it is a military intelligence agency, charged witih conducting counter-espionage ; under Ministry of Defence
* BRGE – Intelligence and Electronic Warfare Brigade
* DCPJ – Judicial Police ; under Ministry of Interior
* CNCTR – National Commision for the Control of Security Intercoetions
* SCRT – Central Intelligence of Territorial Surveillance
* SNRP – Service National de renseignement penitentiaire – a french intelligence agency for carceral security
GERMANIA (9 structuri)
^ în UE din 1958
^ în Schengen din 1995
^ 80.399.300 populație (locul 1 in UE) fără UK
^ 3.386 miliarde euro in 2018 (locul 1 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* BND – Federal Intelligence Service – foreign and military intelligence
* MAD – Military Counter Intelligence Service
* BfV – Federal Office for the Protection of the Constitution – national domestic intelligence
* LfV – State Offices for the Protection of the Constitution – domestic intelligence for the 16 subnational states
Structuri care nu au statutul de servicii secrete, dar care prin atribuții și competență activează in acest domeniu:
* KSA – Strategic Surveillance Command – military signals intelligence and geospatial intelligence, part of Cyber and Informationa Space Comand (vezi detalii). Subordinate units include Centre for Cyber Opertions and Centre for Operational Communication (the latter being responsibile for military Psychological Opeartions and Information Operation – vezi detalii)
* ZITiS – Central Office for Information Technology in the Security Sector – cryptanalysis and digital surveillance. Mainly works as a support agency for law enforcement and BfV
* BSI – Federal Office for Information Security – information security and cyber security
* BKA – Federal Criminal Police Office – criminal and national security intellinege, investigates political extremism
* BPOL – Federal (primarly) uniformed police service ; one of its legal responsabilities is the support of the BfV on the field of radio technology, including signal intelligence to identify foreign intelligence services communication within Germany
GRECIA (2 structuri)
^ în UE din 1981
^ în Schengen din 2000
^ 11.350.118 populație (locul 8 in UE) fără UK
^ 185,7 miliarde euro in 2018 (locul 17 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* EYN – National Intelligence Service – under Ministry of Citizen Protection
* E Division – Intelligence Division – under Hellenic National Defence General Staff
IRLANDA (6 structuri)
^ în UE din 1973
^ nu sunt în Schengen – pentru că nu au vrut (așa au negociat ei)
^ 4.588.252 populație (locul 19 in UE) fără UK
^ 318,5 miliarde euro in 2018 (locul 11 în UE – cu UK inclusă ) la 2016
* G2 – Directorate of Military Intelligence – under Foreign & Domestic Military Intelligence
* CIS – SIGINT Section – Communication and Informationa Service Corps – under Foreign & Domestic Military Intelligence
* CSB – Crime and Security Branch – under Domestic Police Inteligence
* SDU – Special Detective Unit – under Domestic Police Intelligence
* NSU – National Surveillance Unit – under Domestic Police Intelligence
* FIU – Financial Intelligence Unit – under Domestic Police Intelligence
ITALIA (5 structuri)
^ în UE din 1958
^ în Schengen din 1997
^ 60.776.531 populație (locul 3 in UE) fără UK
^ 1.757 miliarde euro in 2018 (locul 4 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* AISI – Agency for Internal Information and Security – domestic intelligence agency
* AISE – Agency for External Informationa and Security – foreign intelligence agency
* DIS – Departament of information for Security – classified data maanagement, perssonal training for both AISI and AISE
* CISR – Inter-ministerial Committee for the Security of the Republic – a joint intelligence supervision committee
* CII – Centre for Interforce Intelligence – military intelligence
LETONIA (3 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 2.217.000 populație (locul 22 in UE) fără UK
^ 29,5 miliarde euro (locul 25 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* VDD – State Security Service
* SAB – Constitution Protect Bureau
* MIDD – Defence Intelligence and Security Service
LITUANIA (2 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 3.043.429 populație (locul 21 in UE) fără UK
^ 45,1 miliarde euro in 2018 (locul 24 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* VSD – State Security Departament
* AOTD – Second Investigation departament under Ministry of National Defence
LUXEMBURG (3 structuri)
^ în UE din 1958
^ în Schengen din 1995
^ 537.853 populație (locul 26 in UE) fără UK
^ 58,9 miliarde euro 2018 (locul 20 din UE – cu UK inclusă) la 2016
* SREL – Luxembourg State Intelligence Service
* HCSE – High Commision for External Security
* SRAL – Luxembourgish Army Intelligence Service
MALTA (3 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 452.515 populație (locul 27 in UE) fără UK
^ 12,3 miliarde euro in 2018 (locul 28 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* AFM – The Armed Force of Malta -major component of the Maltese Island’s national defence and security arhitecture
* MPF (abrevierea mea) – Malta Police Force
* CIP – critical infrastructure protection
Polonia (6 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 38.511.824 populație (locul 5 in UE) fără UK
^ 496 miliarde euro in 2018 (locul 7 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* ABW – Internal Security Agency
* AW – Intelligence Agency (contain also the office for state protection)
* CBA – Central Anticorruptional Bureau – focused on investigation connected with all kinds of financial crimes
* SKW – counterspionage
* SWW – espionage (contain also the military informatiion service)
* WS – Internal Revenue Intelligence of the Ministry of Finance
PORTUGALIA (4 structuri)
^ în UE din 1986
^ în Schengen din 1995
^ 10.562.178 populație (locul 10 in UE) fără UK
^ 201,6 miliarde in 2018 (locul 16 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* SIRP – Intelligence System of the Portughese Republic
* SIS – Security Intelligence Service
* SIED – Defense Strategic Intelligence Service
* CISMIL – Military Intelligence and Security Service
ROMÂNIA (6 structuri)
^ în UE din 2007
^ nu este în Schengen – proces în curs
^ 20.121.641 populație (locul 6 in UE) fără UK
^ 202,9 miliarde euro in 2018 (locul 15 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* SRI – Serviciul Român de Informații
* SIE – Serviciul de Informații Externe
* STS – Serviciul de Telecomunicații Speciale
* SPP – Serviciul de Protecție și Pază
* DGIA – Direcția Generală de Informații a Apărării (militare)
* DGIPI – Direcția Generală de Informații și Protecție Internă (fostul 2.15)
SLOVACIA (3 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 5.414.937 populație (locul 18 în UE) fără UK
^ 90,2 miliarde euro in 2018 (locul 19 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* SIS – Slovak Information Service
* VS (abrevierea mea) – Military Intellligence
* NBU – National Security Bureau
SLOVENIA (4 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 2.062.455 populație (locul 23 in UE) fără UK
^ 45,9 miliarde euro in 2018 (locul 23 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* SOVA – Slovenian Intelligence and Security Agency
* OVS – Intelligence and Security of Slovenian Niniatry of Defence
* SAF – J2 – General Staff SAF (caut detalii)
* NPU – (caut detalii)
SPANIA (8 structuri)
^ în UE din 1986
^ în Schengen din 2001
^ 46.770.000 populație (locul 4 in UE) fără UK
^ 1.208 miliarde euro in 2018 (locul 5 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* DSN – National Security Departament – under Ministry of Presidency
* CNI – National Intelligence Centre – under Ministry of Defence
* CIFAS – Armed Forces Intelligence Center
* CITCO – Intelligence Centre for Counter-Terrorism and Organized Crime – under Ministry of Interior
* BIT – Brigada de Investigacion Tecnologica – under Ministry of Interior
* CGI – Comisaria General de Informacion – under Ministry of Interior
* SIGC – Servicio de Informacion de la Guardia Civil – under Ministry of Interior
* SVA – Customs Surveillance Service – under Ministry of Economic Affairs and Figital Transformation
SUEDIA (6 structuri)
^ în UE din 1995
^ în Schengen din 2001
^ 9.573.466 populație (locul 13 in UE) fără UK
^ 467 miliarde euro in 2018 (locul 8 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* MUST – Swedish Military Intelligence and Security Service
* KSI – Office for Special Acquisition
* UNDK – Intelligence Office
* SAKK – Security Office
* FRA – National Defence Radio Establishment
* SAPO – Swedish Security Service
ȚĂRILE de JOS (OLANDA) – (3 structuri)
^ în UE din 1958
^ în Schengen din 1995
^ 17.200.000 populație (locul 7 in UE) fără UK
^ 773,4 miliarde euro în 2018 (locul 6 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* BVD – Internal Security Agency
* AIVD – domestic non-military threats to Dutch national security
* MIVD – focuses on international threats, specifically miltary and government-sponsored threats such as espionage
UNGARIA (5 structuri)
^ în UE din 2004
^ în Schengen din 2007
^ 9.906.000 populație (locul 12 în UE) fără UK
^ 131,9 miliarde euro in 2018 (locul 18 în UE – cu UK inclusă) la 2016
* IH – Information Office
* AH – Constitution Protection Office
* KNBSZ – Military National Security Service
* NBSZ – Special Srvice for National Security
* TEK – Counter Terrorism Centre
^ în UE din 1973 și până în 2020
^ nu au vrut și nu au fost niciodată în Spațiul Schengen
^ 65.175.000 populație (era pe locul 3 in UE)
^ 2.393 miliarde euro in 2018 (era pe locul 2 în UE, după Germania)
* MI5 – Security Service – counter terrorism and counter espionage intelligence gathering and analysis
* OSCT – Office for Security and Counter Terrorism – counter terrorism and protecting critical national infrastructure
* NDEDIU – National Domestic Extremism and Diorder Intelligence Unit – counter extremism an public disorder intelligence gathering and analysis
* NCA – National Crime Agency – organised crime intelligence gathering and analysis
* NBIS – National Ballistics Intelligence Service – Illegal firearms intelligence analysis
* NFIB – National Fraud Intelligence Bureau – Economic crime intelligence gathering and analysisi
* SIS / MI6 – Secret Intelligence Service – Foreign intelligence gathering
* DI – Defense Intelligence – Military intelligence gathering and analysis
* GCHQ – Government Communications Headquartes – Signals intelligence gathering and analysis
* JIO – Joint Intelligence Organisation – Joint intelligence analysis
ELVEȚIA (4 structuri)
^ 41.285 km pătrați
^ 8.555.541 populație (locul 99 în lume)
^ 703 miliarde dolari în 2018 (locul 20 în lume)
# NDB / SND – Strategic Intelligence Service – under Federal Departament of Defence
# DAP – Analysis and Prevention Service – under Federal Departament of Defence
# MND – Military Intelligence Service
# UPF – The Postal Service and Telecommunications Surveillance
CÂTEVA ”ADUNĂRI”…
- UE – 27 de state membre
- Suprafața totală a teritoriului țărilor membre UE : aproximativ 4,1 milioane km pătrați
- Populația actuală a UE : aproximativ 446,6 milioane locuitori
- PIB-ul UE : aproximativ 12,1 trilioane euro
- Bugetul UE : 124,1 miliarde euro
- Total servicii secrete – 114, din care :
1. Interne / Constituție – aproximativ 25 (adică 21,9 %) din 114 – 100 %
^ Externe / Foreign – aproximativ 23 (adică 20,17 %)
^ Militare – aproximativ 28! (adică 24,5 %)
^ Comunicații / Signal / Radio / Teritoriu – aproximativ 12 (adică 10,5 %)
^ Cryptare / cyber security – aproximativ 3 (adică 2,63 %)
^ Poliție / criminalitate – aproximativ 5 (adică 4,38 %)
^ Anti-fraudă / Financial Circuits – aproximativ 4 (adică 3,5 %)
^ Anti-corupție / Protecție Internă – aproximativ 5 (adică 4,38 %)
^ Terorism – aproximativ 2 (adică 1,75 %)
^ Crimă organizată – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
^ Evaluare amenințări – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
^ Penitenciare – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
^ Protecție infrastructură – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
^ Contra-spionaj – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
^ Protecție și pază – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
16. Special Acquisition – aproximativ 1 (adică 0,87 %)
Top servicii secrete în UE, în raport de numărul serviciilor: 1.Franța (10), 2.Germania (9), 3. Spania (8), 4. 4 țări (IR, POL, RO, SUE) cu 6 structuri, 5. 1 țară (IT) cu 5 structuri, 6. 3 țări (FIN, PORT, SLOVE) cu 4 structuri, 7. 11 țări (AUS,BEL,BUL,CEH,DAN,EST,LET, LUX,MAL,SLOVA,OLA) cu 3 structuri, 8. 4 țări (CIP,CRO,LITU,GREC) cu 2 structuri
Pe lângă aceste structuri naționale de informații ale statelor membre ale UE, în această construcție europeană (și complementar ei – după cum mai jos veți vedea), mai există și mai activează și următoarele entități, (recunoscute public, căci altfel, e greu de știut ce mai există, în ce formă și cu ce preocupări…) cu competențe diverse în domeniul securității și apărării.
“CLUBUL DE LA BERNA” și CTG-ul său
* fondată in 1969, ca o reuniune a Directorilor serviciilor de informații
* cuprinde statele membre UE + Norvegia si Elveția
* in 2001 – Asociația a înființat un “Grup de combatere a terorismului” (CTG) – in care membrii schimbă în mod regulat informații despre incidente și discută măsuri de urmărire
* din 1 iulie 2016 – ”Clubul de la Berna” și CTG-ul său, au o platforma operațională la Haga. Există acolo o bază de date comună și un sistem informațional in timp real.
* detaliile activităților sunt secrete și asupra lor (nu prea?) există vreun control parlamentar
“PARIS GROUP”
* a luat naștere în 2016 urmare a unei inițiative germane. De fapt, prima întâlnire a coordonatorilor serviciilor secrete din anumite țări ale UE a avut loc la Berlin
* grupul a fost înființat ca răspuns la atacurile teroriste de pe teritoriul european și își propune sa ofere un schimb deschis și de încredere de informații relevante pe diverse chestiuni de securitate
* grupul cuprinde azi 15 guverne europene, inclusiv – Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Spania, Marea Britanie (?), Norvegia si Suedia.
* grupul nu are nici președinte, nici secretar și nu sunt luate decizii formale
* la reuniunile grupului pot fi invitați și alți reprezentanți ai instituțiilor europene și ai altor foruri multilaterale
“SIGINT SENIORS EUROPE” (SSEUR)
* este o structura ce reunește membrii sau departamentele serviciilor secrete responsabile cu supravegherea digitală (Signals Intelligence, SIGINT)
* a fost înființat in 1982 cu scopul de a fi schimbate informații cu privire la armata Rusiei
* apoi, accentul s-a lărgit și pe terorism și pe cooperarea pe noile tehnici de supraveghere. De fapt, structura are propriul sistem auto-instalat “SIGDASYS”.
* în timp, grupul a ajuns la 14 membri: SUA, Canada, Marea Britanie, Australia, Noua Zeelandă, Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Italia, Olanda, Norvegia, Spania, Suedia
* grupul este condus de NSA (Agenția de Securitate Națională a SUA), iar structura cuprinde: “SSEUR” – SIGINT SENIORS EUROPE si “SSPAC” (abrevierea mea) – SIGINT SENIORS PACIFIC
INTCEN / SEAE / EDA
* INTCEN – European Union Intelligence and Situation Centre
* este o structură de analiză a informațiilor cuprinse în rapoartele trimise de serviciile de informații interne și externe ale statelor membre. Structura nu are competențe operative.
* misiunea INTCEN este să ofere analize și avertizări timpurii către anumiți oficiali ai UE –ÎR (Înaltul Reprezentant al UE) si către SEAE (Serviciul European de Acțiune Externă – structură a UE) a cărui parte componentă este începând cu anul 2011
* printre altele, INTCEN – monitorizează si evaluează evenimentele internaționale, concentrându-se în special pe zonele geografice sensibile, pe terorism, proliferarea armelor de distrugere în masa, cât și a altor amenințări de la nivel global.
SEAE – (Serviciul European de Acțiune Externă)
* cuprinde (și) INTCEN
* este serviciul diplomatic și combinarea structurilor (a ministerelor, să zicem) de externe si apărare a UE. A fost înființat în anul 2010, prin fuziunea departamentelor de relații externe a Comisiei și a Consiliului UE, cărora li s-au alăturat personalul detașat din serviciile diplomatice naționale ale statelor membre.
* este condus de Înaltul Reprezentant pentru Afaceri externe și politica de Securitate a UE (ÎR), care este de asemenea – Președinte al Consiliului pentru Afaceri Externe și Vicepreședinte al Comisiei Europene, desfășurând politica externă si de securitate comună (PESC) a UE
* SEAE – pregătește acte care să fie adoptate de Înaltul Reprezentant al UE, Comisia Europeana sau Consiliul UE.
* SEAE împreună cu EDA (Agenția Europeană de Apărare) formează Secretariatul Cooperării Structurate Permanente (PESCO), cu obiectivul de a urmări integrarea structurată a armatelor a 25 din cele 27 țări membre.
EDA – (Agenția Europeană de Apărare)
* Agenția a fost înființată în 2004, iar ea cuprinde toate statele membre UE, mai puțin Danemarca (nu a vrut să adere la politica militară comună), și acum Anglia
* are ca și obiective : dezvoltarea capacităților de apărare a UE în domeniul gestionării crizelor, promovarea și îmbunătățirea cooperării armatelor europene, realizarea unor lucrări pentru consolidarea bazei tehnologice și industriale de apărare UE, și crearea unei piețe europene de echipamente de apărare competitive la nivel internațional, plus, susținerea cercetării în domeniul militar
PESCO – (Permanent Structured Cooperation)
* este o structură care împreună cu o altă structură (CARD – Revizuirea anuală coordonată a apărării) si (MPCC – Fondul European de apărare și capacitatea de planificare și conduită militară) formează un pachet complet de apărare a UE.
* PESCO nu necesită participarea tuturor statelor membre
EUMNS INT (Agenția Informațiilor Militare)
* este practic structura europeană care se ocupă cu prelucrarea informațiilor militare clasificate furnizate de statele membre sau transmise din zonele operaționale. De altfel, EUMNS INT face schimb de informații cu INTCEN EU (vezi mai sus). Împreună, cele două de altfel, formează SIAC – Structura de Analiză Unică a Informațiilor a UE aflată sub autoritatea Înaltului Reprezentant pentru Afaceri Externe și Politica de securitate a UE.
* unitatea face parte din Direcția de Informații a personalului militar
* la nivelul EUMS INT – sunt colectate si analizate si informațiile provenite de la sateliții europeni si coordonați prin structura UE SAT CEN. Apoi, rapoartele si analizele sunt distribuite potrivit protocoalelor printre altele ministerelor apărării, ministerelor de externe, serviciilor secrete interne si externe, serviciilor secrete militare și ale armatei
”GROUP 13” + (formely RU 9 Group)
* grupul a fost format in 2013 la inițiativa Belgiei și ei i s-au alăturat la început – Danemarca, Germania, Franța, Marea Britanie, Irlanda, Olanda, Suedia și Spania (așa au fost la început 9). Apoi, lor li s-au alăturat – Austria, Polonia, Italia.
* grupul este dedicat culegerii de informații și monitorizării luptătorilor străini ce activează sau pot activa pe teritoriul UE
* grupul nu ia decizii formale, și de regulă se întâlnește la finalul reuniunilor Consiliului pentru Justiție și Afaceri Interne a UE
PWGT (Grupul de lucru al poliției împotriva terorismului)
* structura a luat naștere in anul 1979 și a cuprins atunci – Poliția Criminală Federală Germană, Filiala specială a Poliției Metropolitane din Londra, Centrul olandez pentru studierea informațiilor, și Jandarmeria Belgiană.
* azi, grupul include structurile de poliție ale tuturor statelor membre a UE la care s-au alăturat Norvegia, Islanda, Elveția. Sau alăturat de asemenea și serviciile de informații pe securitatea internă din Austria și Suedia
* obiectivele acestui grup, sunt schimburile de informații cu privire la terorism, extremism, fapte criminale și activități politice violente
* îi este specific faptul că sunt organizate si realizate și operațiuni de teren concrete ; de altfel, între acest grup și EUROPOL (vezi mai jos) există o strânsă colaborare
ECTC (Centrul European de Terorism)
* structura a luat naștere în anul 2016 in cadrul EUROPOL (Europol – este o organizație de combatere a criminalității la nivel european, având sediul la Haga. Această organizație, trebuie să preia sarcinile poliției naționale din fiecare stat al Europei, în caz că activitatea criminală, depășește limita granițelor naționale) și a avut ca fondator un lucrător al serviciului secret olandez
* are ca și competențe – extremismul si radicalizarea în UE
* își propune a susține intensificarea cooperării și coordonării pe obiective a autorităților competente de la nivelul statelor UE
* ECTC își propune sa colaboreze mai strâns cu CTG (vezi mai sus – un alt grup de combatere a terorismului)
Ei bine, după această (sper eu) utilă și necesară trece în revistă a diverselor structuri de informații la nivelul UE, găsesc necesar și de altfel obligatoriu, a vă face cunoscute câteva reglementări europene, care, cel puțin pe hârtie, declară că își propun și angajează anumite puteri, competențe și metodologii la nivel european atunci când e vorba de – politica externă și de securitate comună a UE.
În concret, mai jos vă voi prezenta câteva extrase din textul Tratatului de la Lisabona – semnat de statele membre a UE în data de 13 decembrie 2007 și intrat în vigoare la data de 1 decembrie 2009. Acest tratat – amendează practic Tratatul privind Uniunea Europeană (cunoscut de asemenea și ca Tratatul de la Maastricht) și Tratatul de instituire a Comunității Economice Europene (cunoscut de asemenea și ca Tratatul de la Roma), și astfel, el este dacă vreți, structura și infrastructura constituțională de construcție și funcționalitate a UE.
În acest tratat, găsim și – Titlul V cu denumirea de ”Dispoziții generale privind acțiunea externă a uniunii și dispoziții speciale privind politica externă și de securitate comună” – iar articolele pe care am ales a vi le prezenta sunt:
- Articolul 22 (alineat 1)
”Pe baza principiilor și a obiectivelor enumerate la articolul 21, Consiliul European identifică interesele și obiectivele strategice la Uniunii.
Deciziile Consiliului European privind interesele și obiectivele strategice ale Uniunii privesc politica externă și de securitate comună, precum și celelalte domenii ale acțiunii externe a Uniunii. Deciziile pot să privească relațiile Uniunii cu o țară sau o regiune sau pot aborda o anumită tematică. Acestea precizează durata lor și mijloacele care urmează a fi puse la dispoziție de Uniune și de statele membre.”
- Articolul 24 (alineat 1)
”Competența Uniunii în materie de politică externă și de securitate comună include toate domeniile politicii externe, precum și toate chestiunile referitoare la securitatea Uniunii, inclusiv la definirea treptată a unei politici de apărare comune care poate conduce la o apărare comună.
Politica externă și de securitate comună face obiectul aplicării unor norme și proceduri speciale. Aceasta este definită și pusă în aplicare de Consiliul European și de Consiliu, hotărând în unanimitate, cu excepția cazului în care tratatele dispun altfel. Adoptarea de acte legislative este exclusă. Politica externă și de securitate comună este pusă în aplicare de Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri
externe și politica de securitate și de statele membre, în conformitate cu tratatele. Rolurile specifice ale Parlamentului European și Comisiei în acest domeniu sunt definite prin tratate. Curtea de Justiție a Uniunii Europene nu este competentă cu privire la aceste dispoziții, cu excepția competenței de a controla respectarea articolului 40 din prezentul tratat și de a controla legalitatea anumitor decizii
menționate la articolul 275 al doilea paragraf din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.”
- Articolul 24 (alineatele 2 și 3)
(2) ”În cadrul principiilor și al obiectivelor acțiunii sale externe, Uniunea desfășoară, definește și pune în aplicare o politică externă și de securitate comună întemeiată pe dezvoltarea solidarității politice reciproce a statelor membre, pe identificarea chestiunilor de interes general și pe realizarea unui grad din ce în ce mai mare de convergență a acțiunilor statelor membre.
(3) Statele membre sprijină activ și fără rezerve politica externă și de securitate a Uniunii, în spiritul loialității și solidarității reciproce și respectă acțiunea Uniunii în acest domeniu.
Statele membre conlucrează pentru consolidarea și dezvoltarea solidarității politice reciproce. Acestea se abțin de la orice acțiune contrară intereselor Uniunii sau care poate dăuna eficienței sale ca forță de coeziune în relațiile internaționale.
Consiliul și Înaltul Reprezentant asigură respectarea acestor principii.”
- Articolul 27 (alineatele 1 – 3)
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate, care prezidează Consiliul Afaceri Externe, contribuie prin propunerile sale la elaborarea politicii externe și de securitate comune și asigură punerea în aplicare a deciziilor adoptate de Consiliul European și Consiliu.
(2) Înaltul Reprezentant reprezintă Uniunea în chestiunile referitoare la politica externă și de securitate comună. Acesta desfășoară, în numele Uniunii, dialogul politic cu terții și exprimă poziția Uniunii în cadrul organizațiilor internaționale și al conferințelor internaționale.
(3) În exercitarea mandatului său, Înaltul Reprezentant al Uniunii este susținut de un serviciu european pentru acțiunea externă. Acest serviciu lucrează în colaborare cu serviciile diplomatice ale statelor membre și este format din funcționarii serviciilor competente ale Secretariatului General al Consiliului și ale Comisiei, precum și din personalul detașat al serviciilor diplomatice naționale. Organizarea și funcționarea serviciului european pentru acțiunea externă se stabilesc prin decizie a Consiliului. Consiliul European hotărăște la propunerea Înaltului Reprezentant, după consultarea Parlamentului European și cu aprobarea Comisiei.”
- Articolul 35
”Misiunile diplomatice și consulare ale statelor membre și delegațiile Uniunii în țările terțe și la conferințele internaționale, precum și reprezentanții acestora pe lângă organizațiile internaționale, cooperează pentru a asigura respectarea și punerea în aplicare a deciziilor care definesc pozițiile și acțiunile Uniunii adoptate în temeiul prezentului capitol.
Acestea își aprofundează cooperarea prin schimbul de informații și prin evaluări comune.”
- Articolul 38
” Fără a aduce atingere articolului 240 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, un Comitet Politic și de Securitate urmărește situația internațională în domeniile care țin de politica externă și de securitate comună și contribuie la definirea politicilor emițând avize adresate Consiliului, la cererea acestuia, a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate, sau din
proprie inițiativă. De asemenea, Comitetul supraveghează punerea în aplicare a politicilor convenite, fără a aduce atingere atribuțiilor Înaltului Reprezentant.
În cadrul prezentului capitol, Comitetul Politic și de Securitate exercită, sub autoritatea Consiliului și a Înaltului Reprezentant, controlul politic și conducerea strategică a operațiilor de gestionare a crizelor prevăzute la articolul 43.
Consiliul poate autoriza Comitetul ca, în vederea unei operații de gestionare a crizei și pe durata acesteia, în conformitate cu cele stabilite de Consiliu, să ia deciziile corespunzătoare de control politic și de conducere strategică a operației.”
- Articolul 42 (alineatele 1 – 7)
(1)” Politica de securitate și apărare comună face parte integrantă din politica externă și de securitate comună. Aceasta asigură Uniunii o capacitate operațională bazată pe mijloace civile și militare. Uniunea poate recurge la acestea în cadrul misiunilor în afara Uniunii pentru a asigura menținerea păcii, prevenirea conflictelor și întărirea securității internaționale, în conformitate cu principiile Cartei Organizației Națiunilor Unite. Îndeplinirea acestor sarcini se sprijină pe capacitățile furnizate de
statele membre.
(2) Politica de securitate și apărare comună include definirea treptată a unei politici de apărare comune a Uniunii. Aceasta va conduce la o apărare comună după ce Consiliul European hotărăște aceasta în unanimitate. În acest caz, Consiliul recomandă statelor membre să adopte o decizie în conformitate cu normele lor constituționale.
Politica Uniunii, în înțelesul prezentei secțiuni, nu aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate și de apărare a anumitor state membre, respectă obligațiile care decurg din Tratatul Atlanticului de Nord pentru anumite state membre care consideră că apărarea lor comună se realizează în cadrul Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) și este compatibilă cu politica comună de securitate și de apărare stabilită în cadrul acesteia.
(3) Pentru punerea în aplicare a politicii de securitate și apărare comune, statele membre pun la dispoziția Uniunii capacități civile și militare pentru a contribui la obiectivele definite de Consiliu.
Statele membre care constituie în comun forțe multinaționale pot, de asemenea, să le pună la dispoziția politicii de securitate și apărare comune.
Statele membre se angajează să își îmbunătățească treptat capacitățile militare. Agenția din domeniul dezvoltării capacităților de apărare, cercetare, achiziții și armament (denumită în continuare „Agenția Europeană de Apărare”) identifică necesitățile operaționale, promovează măsurile necesare satisfacerii
acestora, contribuie la identificarea și, după caz, la punerea în aplicare a oricărei măsuri utile pentru întărirea bazei industriale și tehnologice în sectorul de apărare, participă la definirea unei politici europene în materie de capacități și de armament și sprijină Consiliul în evaluarea îmbunătățirii capacităților militare.
(4) Deciziile referitoare la politica de securitate și apărare comună, inclusiv cele cu privire la lansarea unei misiuni menționate la prezentul articol, se adoptă de Consiliu, care hotărăște în unanimitate, la propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate sau la inițiativa unui stat membru. Înaltul Reprezentant poate propune recurgerea la mijloace naționale, precum și la instrumente ale Uniunii, după caz, împreună cu Comisia.
(5) În cadrul Uniunii, Consiliul poate încredința realizarea unei misiuni unui grup de state membre, în scopul apărării valorilor Uniunii și al servirii intereselor acesteia. Realizarea unei astfel de misiuni este reglementată la articolul 44.
(6) Statele membre care întrunesc cele mai înalte capacități militare și care au subscris unor angajamente mai stricte în materie în vederea realizării celor mai solicitante misiuni stabilesc o cooperare structurată permanentă în cadrul Uniunii. Această cooperare este reglementată la articolul 46. Cooperarea nu aduce atingere dispozițiilor articolului 43.
(7) În cazul în care un stat membru ar face obiectul unei agresiuni armate pe teritoriul său, celelalte state membre sunt obligate să îi acorde ajutor și asistență prin toate mijloacele de care dispun, în conformitate cu articolul 51 din Carta Organizației Națiunilor Unite. Aceasta nu aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate și apărare a anumitor state membre.”
Angajamentele și cooperarea în acest domeniu sunt conforme cu angajamentele asumate în cadrul Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, care rămâne pentru statele membre ale acestei organizații fundamentul apărării lor colective și cadrul de punere în aplicare a acesteia.”
UN MOMENT DEDICAT unor… SINTEZE (în baza celor mai sus prezentate):
- Sunt destul de multe (oare – vezi punctul de mai jos) structurile de informații cunoscute și recunoscute oficial la nivelul UE (114 + 11) – 125
Pentru acest fapt, și în considerarea unei dificile delimitări între interesele naționale ale statelor membre, a informațiilor deținute de structurile naționale de informații ale acestora și aplicarea concretă a principiului solidarității, în condițiile în care țări membre se pot asocia (după cum deja au făcut-o) și cu țări din afara UE, face (după părerea mea) ca tabloul acestei perspective să fie extrem de complicat, de sofisticat, de greu de pătruns. Ușor poți avea impresia, și însăși logica și faptele (după cum mai jos vom vedea) că totul este posibil și că greu este (dacă nu imposibil) să îți delegi pe de-a întregul întreaga încredere, capabilitate și întreg arsenalul informativ în cadrul echipei și a echipelor lărgite formate pe te miri ce rațiuni( mai mult sau mai puțin…reale). Avem motive întemeiate să credem că frumoasele și înălțătoarele principii ale Tratatului de la Lisabona arată bine pe hârtie, în practică însă…e mult de lucru și destul de…relativ…și greu a înțelege cine cu cine joacă și de ce…?
- De asemenea, în cadrul logicii de mai sus, ne putem întreba:
^ Sunt multe cele 114 + 11 – 125 de structuri de informații de la nivelul UE?
^ Sunt puține cele 114 + 11 – 125 de structuri de informații de la nivelul UE?
^ Sunt suficiente cele 114 + 11 – 125 de structuri de informații de la nivelul UE?
Pentru a încerca să răspundem la aceste provocatoare întrebări, si determinați de tema conferinței noastre ”Uniunea Europeană și perspectivele ei”, trebuie să lărgim spațiul analizei, de data aceasta privind capabilitățile informative ale UE, în comparație și în relație cu celelalte structuri de informații de la nivel planetar sau cel puțin în comparație cu capabilitățile și alianțele realizate în acest special domeniu de către marii jucători globali.
Iar dacă este să procedăm astfel (iar eu zic că e necesar), atunci trebuie să știm cel puțin următoarele:
JAPONIA (14 structuri)
^ 377.915 km pătrați
^ 127.000.000 populație (era pe locul 11 in lume)
^ 4.971 miliarde euro in 2018 (locul 4 în lume, după SUA, UE, China)
# CIRO – Cabinet Intelligence and Research Office
# CSICE – Cabinet Satellite Intelligence Center
# DIH – Defense Intelligence Headquarters – under Ministry of Defense
# JSDF – Intelligence Security Command – under Ministry of Defense
# JGSDF – Military Intelligence Command – under Ministry of Defense
# JMSDF – Fleet Intelligence Command – under Ministry pf Defense
# JASDF – Air Intelligence Wing
# Intelligence Security Command
# NPA – Security Bureau – under National Public Safety Commision / National Police Agnecy
# Tokyo Metropolitan Police Departament Public Security Bureau – under National Public Safety Commision / National Police Agnecy
# Prefectural Police Departament Security Bureau – National Public Safety Commision / National Police Agnecy
# IAS – Intelligence and Analysis Service – under Ministry of Foreign Affairs
# ICTICU – International Counter Terrorism Intelligence Collection Unit – under Ministry of Foreign Affairs
# PSIA – Public Security Intelligence Agency – under Ministry of Justice
COREEA DE SUD (7 structuri)
^ 100.210 km pătrați
^ 51.811.167 populație (locul 28 în lume)
^ 1.619 miliarde dolari în 2018 (locul 12 în lume)
# NIS – National Intelligence Service
# SPO – Supreme Prosecutors Office of the Republic of Korea – under Ministry of Justice
# DSSC – Defense Security Support Command – under Ministry of National Defense
# DIA – Deefense iNtelligence Agency – under Ministry of National Defense
# DIC – Defense Intelligence Command – under Ministry of National Defense
# NPA – National Police Agency – under Ministry of Government Administration and Home Affair
# Intelligence and Security Bureau – under Ministry of Government Administration and Home Affair
CHINA (2 structuri și sofisticate substructuri)
^ 9.597.000 km pătrați
^ 1.401.320.000 populație (locul 1 în lume)
^ 13.407 miliarde dolari în 2018 (locul 3 în lume după SUA și UE)
# MSS – Ministry of State Security
# PLASSF – Peoples Liberation Army Strategic Suport Force – with special competence în cyber-space, cryptation, electronic warr, research, hight tehnologies
BANGLADESH (17 structuri)
^ 147.540 km pătrați
^ 169.096.000 populație (locul 8 în lume)
^ 313 miliarde dolari în 2018 (locul 39 în lume)
# NSI – National Security Intelligence
# DGFI – Direcorate General of Forces Intelligence
# DCI – Directorate of Counter Intelligence Child Agency of DGFI
# CTIB – Counter Terrorism and Intelligence Branch Child Agency of DGFI
# Signal Intelligence Bureau
# Internal Affairs Bureau
# MI – Directorate of Military Intelligence (Intelligence branch of Bangladesh Army)
# DNI – Directorate of Naval Intelligence (Intelligence branch of Bangladesch Navy)
# DAI – Directorate of Air Intelligence (Intelligence branch of Bangladesh Air Force)
# SB – Special Branch – under Bangladesh Police
# DB – Detective Branch – under Bangladesh Police
# CID – Criminal Investigation Departament
# PBI – Police Bureau of Investigation
# POI – Police Internal Oversight
# Rab Intelligence Unit
# Customs Intelligence Unit
# Financial Intelligence Unit
INDIA (17 structuri)
^ 3.287.000 km pătrați
^ 1.358.580.000 populație (locul 2 în lume, după China – deocamdată)
^ 2.716 miliarde dolari în 2018 (locul 7 în lume)
# Joint Intelligence Comittee
# Research and Analysis Wing – under External Intelligence
# Directorate of Military Intelligence – under Defence Intelligence Agency
# Directorate of Air Intelligence – under Defence Intelligence Agency
# Directorate of Naval Intelligence – under Defence Intelligence Agency
# Image Processing and Analysis Centre – under Deefence Intelligence Agency
# Directorate of Signals Intelligence – under Defence Intelligence Agency
# Joint Cipher Bureau – under Defence Intelligence Agency
# IB – Internal Bureau – under Internal Security
# Directorate of Revenue Intelligence – under Economic Intelligence
# Economic Intelligence Council – under Economic Intelligence
# DGGI – Directorate General of GST Intelligence
# Central Economic Intelligence Bureau
# Directorate of Economic Enforcement
# FIU-Ind – Financial Intelligence Unit
# Wildlife Crime Control Bureau
# Narcotics Control Bureau
PAKISTAN (17 structuri)
^ 881.913 km pătrați
^ 207.680.000 populație (locul 6 în lume)
^ 312 miliarde dolari în 2018 (locul 40 în lume)
# ISI – Inter-Services Intelligence – under External Intelligence
# DGAI – Directorate-General of Air Intelligence – under Defence Intelligence
# DGMI – Director-General of Military Intelligence – under Defence Intelligence
# DGNI – Directorate-General of Naval Intelligence – under Defence Intelligence
# ACAT – Anti-crime & Anti – terorism – under Internal Intelligence
# ANF – Anti-Narcotics Force – under Internal Intelligence
# CID – Crime Investigation Departament Intelligence – under Internal Intelligence
# CTD – Counter – Terrorism Departament – under Internal Intelligence
# FIA – Federal Investigation Agency – under Internal Intelligence
# IB – under Internal Intelligence
# NACTA – National Counter Terrorism Authority
# NCMC – National Crises Management Cell – under Internal Intelligence
# FBR – Federal Board of Revenue – under Economic Intelligence Securities
# DGII – Directorate General of Intelligence and Investigation – under Economic Intelligence Securities
# FMU – Financial Monitoring Unit – under Economic Intelligence Securities
# NAB – National Accountability Bureau – under Economic Intelligence Securities
# SECP – Security and Exchange Commission Pakistan – under Economic Intelligence Securities
RUSIA (5 structuri)
^ 17.100.000 km pătrați
^ 146.793.700 populație (locul 9 în lume)
^ 1.630 miliarde dolari în 2018 (locul 11 în lume)
# FSB – Federal Security Service
# SVR – Foreign Intelligence Service
# GRU – Main Intelligence Directorate
# FSO – Federal Protective Service
# Special Communications Service of Russia
ARABIA SAUDITĂ (16 structuri)
^ 2.150.000 km pătrați
^ 34.218.619 populație (locul 40 în lume)
^ 782 miliarde dolari în 2018 (locul 18 în lume)
# CPSA – Council of Political and Security Affairs
# GIP – General Intelligence Presidency
# PSS – Presidency of State Security
# GDI – Mabahith
# The Armed Forces Intelligence and Security Commision – under MOD (Ministry of Defence)
# The Land Forces Intelligence and Security Commision – under MOD
# The Air Forces Intelligence and Security Commision – under MOD
# The Air Defense Forces Intelligence and Security Commision – under MOD
# The Strategic Missile Force Intelligence and Security Commision – under MOD
# Saudi Arabia Border Guards Intelligence Directorate – under MOI (Ministry of Interior)
# GPS – General Directorate of Public Security – under MOI
# GAFI – General Administration of Financial Investigations – under MOI
# National Guard Intelligence Commision
# Saudi Royal Guard Intelligence Commision
# NCSC – The National Cyber Security Commision
# AMLC – Anti-Money Laundering Committee
TURCIA (18 structuri)
^ 783.562 km pătrați
^ 82.003.882 populație (locul 19 în lume)
^ 766 miliarde dolari în 2018 (locul 19 în lume)
# MIT – National Intelligence Organization – foreign intelligence, counter espionage and special operations
# Strategic Analysis Directorate
# Counter Intelligence Directorate
# External Operations Directorate
# Security Intelligence Directorate
# Electronic and Tehnical Intelligence Directorate
# SIB – Signals Intelligence Directorate
# KDGM – Undeesecretariat of Public Order and Security (internal security service)
# GENKUR-IDB – Joint Chief of Staff Intelligence Bureau (military intelligence and special operations)
# Army Intelligence Bureau
# Navy Intelligence Bureau
# Air Force Intelligence Bureau
# Coast Guard Intelligence Bureau
# JITEM – Gendarmerie Intelligence and Counter Terrorism Bureau
# Police Intelligence Bureau
# MASAK – Financial Crime Investigation – under Ministry of Finance
# Customs Enforcement
# Forest Conservation
SUA (16 structuri)
^ 9.834.000 km pătrați
^ 330.667.000 populație (locul 3 în lume)
^ 20.494 miliarde dolari în 2018 (locul 1 în lume)
# CIA – Central Intelligence Agency
# DIA – Defense Intelligence Agency – under United States Departament of Defens (abrevierea mea – USDD)
# NSA – National Security Agency – under USDD
# NGA – National Geospatial Intelligence Agency – under USDD
# NRO – National Reconnaissance Office – under USDD
# 16th AF – Sixteenth Air Force – under USDD
# MI – Military Intelligence Agency – under USDD
# MCIA – Marine Corps Intelligence Activity – under USDD
# ONI – Office of Naval Intelligence – under USDD
# OICI – Office of Intelligence and Counterintelligence – under United State Departament of Energy
# I&A – Office of Intelligence and Analysis – under United States Departament of Homeland Security (abrevierea mea – USDHS)
# CGI – Coast Guard Intelligence – under USDHS
# FBI – Federal Bureau of Investigation – under United State Departament of Justice (abrevierea mea USDJ)
# ONSI – Office of National Security Intelligence – under USDJ
# INR – Bureau of Intelligence and Research – under United States Departament of State
# TFI – Office of Terrorism and Financial Intelligence – under Unites States Departament of the Treasury
CANADA (9 structuri)
^ 9.905.000 km pătrați
^ 37.924.100 populație (locul 38 în lume)
^ 1.711 miliarde dolari în 2018 (locul 10 în lume)
# CSIS – Canadian Security Intelligence Service
# CSE – Communications Security Establishment
# DND – Canadian Forces Intelligence Command
# Canadian Forces National Counter Intelligence Unit
# Join Task Force X
# CISC (RCMP) – Criminal Intelligence Service Canada
# FINTRAC – Financial Transactions and Reports Analysis Centre of Canada
# RCMP – Royal Canadian Mounted Police
# CBSA – Canada Border Services Agency
ARGENTINA (17 structuri)
^ 2.780.000 km pătrați
^ 44.938.712 populație (locul 31 în lume)
^ 518 miliarde dolari în 2018 (locul 25 în lume)
# AFI – Federal Intelligence Agency
# ENI – National Intelligence School – under AFI
# DOJ – Directorate of Judicial Surveillance – under AFI
# SEFECONAR – Federal Counternacotics Service – under AFI
# SIGN – Argentine National Gendarmerie Intelligence – under AFI
# DNIEM – National Directorate of Strategic Military – under Ministry of Defence
# Federal Penitentiary Service Intelligence – under Ministry of Justice
# Airport Security Police Intelligence – under Ministry of Justice
# DNIC – National Directorate of Criminal Intelligence – under Ministry of Interior (abrevierea mea – MI)
# Argentine Federal Police Intelligence – under MI
# SIPBA – Buenos Aires Police Intelligence – under MI
# SIPN – Argentine Naval Prefecture Intelligence – under MI
# UIF – Financial Intelligence Unit – under Ministry of Economy
# CRIM – Military Intelligence Collection Center – under Intelligence Departament of the Joint General Staff of the Armed Force (J-2)
# SIE – Army Intelligence Service – under (J-2)
# SIN – Naval Intelligence Service – under (J-2)
# SIFA – Air Force Intelligence – under (J-2)
BRAZILIA (6 structuri)
^ 8.511.000 km pătrați
^ 211.212.000 populație (locul 5 în lume)
^ 1.868 miliarde dolari în 2018 (locul 9 în lume)
# ABIN – Brazilian Intelligence Agency
# DPF – Federal Police Departament
# CIE – Army Intelligence Center
# CIM – Navy Intelligence Center
# CIA – Air Force Intelligence
# RFB – General Coordination for Research and investigations
AUSTRALIA (6 structuri)
^ 7.692.000 km pătrați
^ 25.617.000 populație (locul 53 în lume)
^ 1.418 miliarde dolari în 2019 (locul 14 în lume)
# ASIO – Australian Security Intelligence Organisation
# ASIS – Australian Secret Intelligence Service
# ASD – Australian Signals Directorate
# AGO – Australian Geospatial Intelligence Organisation
# DIO – Defence Intelligence Organisation
# ONA – Office of National Assessments
NOUA ZEELANDĂ (3 structuri)
^ 268.021 km pătrați
^ 4.959.370 populație (locul 120 în lume)
^ 203 miliarde dolari în 2018 (locul 51 în lume)
# Government Communication Security Bureau
# New Zeeland Security Intelligence Service
# National Assessments Bureau
Dar cu toate aceste informații suplimentare, perspectivele asupra capabilităților UE în domeniul serviciilor de informații, nu sunt mai simple, ci dimpotrivă, devin mai complicate.
Și asta pentru că, nu ați aflat totul (atât cât poate însemna ”totul”) în această lume a secretelor…
Mai există ceva, și un ”ceva” deloc de neglijat….
# FIVE EYES (Cei 5 ochi)
# NINE EYES (Cei 9 ochi) – atenție este un alt acord, chiar dacă sunt cuprinși cei 5
# FOURTEEN (Cei 14 ochi) – atenție, este un alt acord, chiar dacă sunt cei 9 plus..
# ECHELON
FIVE EYES (Cei 5 ochi)
- Este una dintre cele mai redutabile, sau poate este cea mai redutabilă alianță de spionaj cunoscută în istorie
- A luat naștere în jurul conceptului de – anglo-sferă ; adică grupează țările a căror limbă oficială este engleza. De aceea, cei 5 membrii fondatori și esențiali, sunt:
# SUA (membru fondator din 1946)
# UK (membru fondator din 1946)
# CANADA (acceptată în 1948)
# NOUA ZEELANDĂ (acceptată în 1956)
# AUSTRALIA (acceptată în 1956)
- Este adevărat că pe parcursul anilor, acestui grup de 5 țări au dorit să li se alăture și alte state și de aceea în unele cercuri se vorbește de Grupul celor 9 – atenție, total diferit de grupul celor 5 (la cei 5 se adaugă Danemarca, Franța, Olanda și Norvegia) ; după cum se vorbește de Grupul celor 14 – atenție, este un alt acord care îi cuprinde pe cei 9 plus Belgia, Germania, Italia, Spania, Suedia.
- Trebuie știut de asemenea că alianța FIVE EYES include cooperare informativă pe complexe paluri, intrând aici: SIGINT (inteligența semnalelor), HUMIT (inteligența umană) și GEOINT (inteligența geospațială)
- Ca istoric al acestui acord, a acestei alianțe, sunt vremurile de după Cel De-al Doilea Război Mondial, când în 17 mai 1943, guvernul UK și cel al SUA au semnat ACORDUL BRUSA (pentru a facilita cooperarea dintre Departamentul de Război al SUA, guvernul britanic și Școala Cypher (criptare și decriptare – faimoasa Enigma). În 5 martie 1846, acordul a fost oficializat sub forma ACORDULUI UKUSA, care a devenit fundamentul cooperării americano-britanice în domeniul informațiilor.
- FVEY se ocupă cu supravegherea globală a informațiilor din surse multiple, având o rețea tehnică (necunoscută pe de-a întregul) întinsă pe tot globul, efectuând neautorizat și necontrolat acțiuni de monitorizare și supraveghere oriunde pe glob, crescând capacitatea statelor membre de a-și subcontracta munca murdară reciproc și fără riscul răspunderii în fața autorităților naționale.
- Din 2010, FVEY are acces și la rețeaua SIPRNet – care este versiunea clasificată a internetului Guvernului american
- Cât privește acțiuni de supraveghere și spionaj care au legătură cu FVEY, acțiuni ieșite public urmare a informațiilor oferite de Edward Snowden și presa internațională, pot fi amintite:
# PRISM – PRISM este un nume de cod pentru un program în cadrul căruia Agenția Națională de Securitate a Statelor Unite (NSA) colectează comunicații pe internet de la diverse companii de internet din SUA. Programul este cunoscut și de SIGAD US-984XN. PRISM colectează comunicații stocate pe internet pe baza cererilor adresate companiilor de internet, precum Google LLC, în secțiunea 702 din FISA Amendements Act din 2008, pentru a preda orice date care corespund termenilor de căutare aprobați de instanță. NSA poate utiliza aceste solicitări PRISM pentru a viza comunicațiile care au fost criptate atunci când au călătorit pe coloana vertebrală a internetului , pentru a se concentra pe datele stocate pe care sistemele de filtrare a telecomunicațiilor le-au aruncat mai devreme și pentru a obține date mai ușor de gestionat, printre alte lucruri.
# XKEYSCORE – (sau XKS) este un sistem informatic secret secret folosit de Agenția Națională de Securitate a Statelor Unite (NSA) pentru căutarea și analizarea datelor globale de internet, pe care le colectează continuu. NSA a împărtășit XKeyscore cu alte agenții de informații, inclusiv Direcția australiană a semnalelor , instituția de securitate a comunicațiilor din Canada, Biroul de securitate pentru comunicații guvernamentale din Noua Zeelandă, sediul comunicațiilor guvernamentale din Marea Britanie, sediul general al informațiilor de apărare din Japonia și Bundesnachrichtendienst.
# TEMPORA – Tempora este codul de comandă al unui sistem informatic secret folosit de sediul britanic al comunicațiilor (GCHQ). Acest sistem este utilizat pentru a monitoriza și proteja majoritatea comunicațiilor pe internet care sunt extrase din cablurile cu fibră optică , astfel încât acestea pot fi procesate și căutate ulterior. A fost testat din 2008 și a devenit operațional la sfârșitul anului 2011. Tempora folosește interceptarea pe cablurile cu fibră optică care servesc ca coloana vertebrală a Internetului pentru a obține acces la cantități mari de date personale ale utilizatorilor de internet, fără suspiciuni sau direcționări individuale . Interceptările sunt analizate și stocate în Regatul Unit, cu acordul companiilor care dețin fie cablurile, fie stațiile de emisie.
# MUSCULAR – (DS-200B), situat în Regatul Unit, este numele unui program de supraveghere operat în comun de sediul britanic al comunicațiilor guvernamentale (GCHQ) și Agenția Națională de Securitate a SUA (NSA), care a fost dezvăluit de documentele lansate de Edward Snowden și interviuri cu oficiali cunoscuți. GCHQ este principalul operator al programului. GCHQ și NSA s-au conectat în secret (?!) în principalele legături de comunicații care conectează centrele de date ale Yahoo! și Google. Informații substanțiale despre program au fost făcute publice la sfârșitul lunii octombrie 2013.
# STATEROOM – este numele de cod al unui program de colectare a informațiilor cu semnal extrem de secret care implică interceptarea traficului internațional de radio, telecomunicații și internet. Acesta este operat din misiunile diplomatice ale semnatarilor Acordului UKUSA și ale membrilor rețelei ECHELON , inclusiv Australia, Noua Zeelandă, Regatul Unit, Canada și Statele Unite. În aproape o sută de ambasade și consulate americane din întreaga lume, operațiunile Stateroom sunt realizate de Serviciul special de colectare (SCS), o unitate care este operată în comun de Agenția Centrală de Informații (CIA) și Agenția Națională de Securitate (NSA). Potrivit documentelor scurse de Edward Snowden , adevărata misiune a personalului Stateroom nu este în general dezvăluită restului personalului diplomatic la facilitățile unde sunt repartizați.
ECHELON
- Este denumirea unui sistem global de supraveghere inițiat și dezvoltat de către parte și apoi toți cei 5 membri ai FVEY, la început în rațiunea Războiului Rece pentru a monitoriza comunicațiile fostei URSS și a Blocului de Est
- Existența Echelon a fost dezvăluită la sfârșitul anilor 1990, sistemul făcând mai apoi obiectul unei investigații declanșate de o comisie special constituită de către Parlamentul European (prezidată de politicanul portughez Carlos Coehlo) în perioada 2000 – 2001 (există de altfel un Raport al Parlamentului European – votat în 5 septembrie 2001) care confirmă existența acestui sistem global de monitorizare, interceptare, analiză și stocare a informațiilor generate pe diverse mijloace de comunicare tehnice (radio, internet, fax, sateliți, unde electromagnetice, etc.)
- Ca esență, toate întâlnirile comisiei Parlamentului European constituită pe acest subiect, au fost anulate de către Guvernul SUA, iar europenii s-au întors prematur și fără absolut nici o susținere din partea autorităților americane.
- Potrivit unui comunicat al BBC din 2001, Guvernul SUA refuză să admită că ECHELON chiar există în realitate.
Alte câteva elemente importante :
- PIB-urile adunate ale statelor care alcătuiesc alianța FVEY însumează 26.219 miliarde dolari și depășesc cu mult cei 18.750 miliarde dolari ai UE și cei 13.407 miliarde dolari ai Chinei.
Practic, statele care alcătuiesc alianța FVEY (cei cinci ochi) sunt cea mai mare putere economică a lumii de azi, devansând consistent UE și China.
- Capabilitățile tehnice, umane și operaționale ale statelor membre ale FVEY sunt impresionante, iar întinderea lor este globală. Sunt poate de folos în acest sens a sublinia câteva aspecte:
# din cei (nu se știe sigur câți?) sateliți – SUA deține 803, urmată la mare distanță de China – 204 și Rusia – 142
# până la ieșirea din UE, UK asigura 25 % din totalul cheltuielilor cu echipamentele achiziționate din UE, fiind în același timp, cel mai mare contributor la cercetarea în domeniul apărării.
Este interesant de observat că cele mai mari programe de achiziții (ale UK), chiar și atunci când a fost vorba despre echipamente (de apărare) fabricate în state europene, s-au derulat prin NATO și mai puțin prin programul european EDA (Agenția Europeană de Apărare).
De altfel, nu este clar în ce măsură, după Brexit, UK va mai participa sau nu la programele europene de apărare, atât operaționale, cât și în domeniul achizițiilor, și asta chiar dacă Acordul Cadru de Participare (efect al inițiativei lui Macron din 2018 – privind Inițiativa Europeană de Apărare) va permite participarea UK la misiuni de tip CSDP (Politica Comună de Securitate și Apărare a UE), militare sau civile. Aceasta ar urma să se facă pe bază de voluntariat, și nu ar permite UK să fie implicată în procesele de decizie militară și planificare operațională. Din acest motiv, interesul UK este posibil să fie foarte scăzut, spre deloc.
# Cheltuielile planificate, de apărare al UK pentru anul 2019 – 2020 sunt de 37,6 miliarde lire sterline, respectând cei 2 % din PIB-ul național. Unii membrii ai UE, precum Germania, anunță că vor ajunge la 2 % abia în 2030 (acum sunt pe la 1,42 %).
# Odată cu Brexit-ul, Londra nu mai are acces la informațiile secrete furnizate de programele spațiale Galileo, Copernicus și a altor agenții spațiale europene. Consiliul UE din 2018 a respins solicitarea UK în acest sens. De aceea, britanicii sunt interesați a-și dezvolta propriile programe spațiale. (extrase, compilări și completări din articolul scris de Sergiu Medra în 15 octombrie 2019 în Monitorul Apărării, sub titlul – Brexitul vine și trece, Marea Britanie rămâne în NATO și în ”5 eyes”)
- ”George Friedman, cunoscut analist de securitate american, consideră că, de fapt, prin aplicarea ”Marshall Plan”, au fost inițiate condițiile pentru viitoarea integrare europeană. La vremea respectivă, sub spectrul amenințării Uniunii Sovietice, SUA își doreau o Europă unită și prosperă capabilă să finanțeze o armată care să poată face față sovieticilor. Rezultatul obținut, după Brexit, a fost o Uniune, dominată economic și politic de Germania, cu o armată ce se bazează, în continuare, pe planificarea și capabilitățile NATO și cu Franța cu pretenții de lider militar european. Ambițiile Uniunii Europene sunt de a fi o putere globală din punct de vedere economic și independentă din punct de vedere al securității, în fața oricărei amenințări. Dacă prima dorință europeană este posibilă, cea de a doua, prin retragerea Marii Britanii din UE, nu mai poate fi posibilă.” (extras din articolul scris de Sergiu Medra în 15 octombrie 2019 în Monitorul Apărării, sub titlul – Brexitul vine și trece, Marea Britanie rămâne în NATO și în ”5 eyes”)
- Și pentru ca lucrurile să nu fie mai simple, ci mai complicate, trebuie să aflăm câte ceva și despre PIA (Private Intelligence Agency), care (și) azi alcătuiesc un adevărat boom pe piața (privată?!) a serviciilor secrete. Astfel:
# ”Serviciile secrete mondiale au fost revoluționate de boom-ul „agențiilor de informații private” (sau Pia), companii independente compuse adesea din agenți care după ce s-au format în aparatul guvernamental, optează pentru sectorul privat. Existau de zeci de ani, însă acum se răspândesc: o economie care poate fi evaluată la aproximativ 20 de miliarde de dolari pe an. Folosesc Humint (Inteligența umană: colectarea informațiilor prin contacte interpersonale), dar folosesc și instrumente tehnologice și analizează informațiile pe care le oferim cu toții online. Se ajunge la hacking și la dezinformare strategică (cum ar fi producerea de știri false), la discreditarea unor persoane, sau organizații, la manipularea social media pentru a influența opinia publică. Toate acestea în mod legal, sau cel puțin cât mai legal posibil în zonele lăsate cenușii de legislații naționale stângace, aproape naive în fața vitezei cu care se schimbă lumea.” (extras din articolul scris de Ionuț Baias, și publicat în 6 noiembrie 2019, pe site-ul hotnews.ro)
# ”Astfel, Pic-urile prosperă prin erodarea unui patrimoniu de competențe care aparțineau statelor. „Personalul este atras de bani (la Londra vorbim despre un sistem de plăți de 1.000-1.500 de euro pe oră) și de mai multă libertate: cu un loc de muncă guvernamental nu poți călători unde dorești și nici nu poți vedea pe cine vrei”, explică Damien Van Puyvelde, profesor de spionaj și securitate internațională la Universitatea din Glasgow, autor al cărții Outsourcing US Intelligence. În datele menționate de Spinelli există totul: agenții cu zeci de mii de angajați sau cu o mână de colaboratori, cele care oferă mai presus de toate soluții militare și cele care lucrează în principal cu tehnologia informației, cele de cabotaj mic și cele care pot schimba istoria unei țări.” (extras din articolul scris de Ionuț Baias, și publicat în 6 noiembrie 2019, pe site-ul hotnews.ro)
# ”Consecința? Conform datelor din 2013, aproximativ 70 la sută din bugetul serviciilor de informații din SUA a mers către sectorul privat, producându-se astfel brain drain, „drenarea” multor resurse excelente de la public la privat. Numai din 2004 până în 2009, 2.435 de soldați experimentați au intrat în 52 de companii private de securitate și informații, din 2001 până în 2011, până la 91 de figuri cheie din serviciile secrete au trecut sub un angajator privat, în timp ce unii susțin că 51% din DIA, agenția de informații pentru apărare, este alcătuită astăzi din contractori.
Marile companii sunt localizate în Statele Unite. Adesea, guvernul le oferă un contract, iar ele la rândul lor, contractează pe altcineva, sau folosesc freelanceri. În sensul că există un portal de angajare temporară, Clearance Jobs, dedicat profesioniștilor din sector, pentru cei care dețin un certificat de securitate națională: o „autorizație”. Numerele sunt uimitoare: astăzi există peste un milion de utilizatori pregătiți pentru piața de spionaj (care include logistică și servicii).
Cele mai mari companii se numesc Stratfor, Kroll, DynCorp, GK Sierra. Sau Booz Allen Hamilton, care are 25.803 de angajați și o cifră de afaceri de 6,7 miliarde de dolari: Bloomberg a decretat-o ca fiind: „cea mai profitabilă organizație de spioni din lume”. Funcția de vicepreședinte a fost ocupată mult timp de Mike McConnell, ‘țarul’ serviciilor secrete pe vremea lui George W. Bush și simbol al „ușilor rotative” dintre public și privat (acum este consilier executiv principal).” (extras din articolul scris de Ionuț Baias, și publicat în 6 noiembrie 2019, pe site-ul hotnews.ro)
CONFERINȚA DE SECURITATE (ediția 56)
MUNCHEN – 14 – 16 FEBRUARIE 2020
Tema : STAREA OCCIDENTULUI și SENTIMENTUL CREȘTERII ”lipsirii de apus”
- Conferința reunește numeroși factori de decizie internaționali, experți în securitate, societatea civilă, toți propunându-și a discuta despre cela mai mari crize și provocările cele mai presante ale securității internaționale
- În 2020, conferința s-a concentrat pe:
# alianța occidentală
# valorile liberale
# viitorul multilateralismului în perioadele de tulburări geopolitice majore
- Urmare a cuvântărilor și a dezbaterilor organizate în plen și apoi pe ateliere, au putut fi identificate următoarele poziții:
Germania
- Reprezentată prin Președintele Wolfgang Ischinger și Ministrul German al Apărării – Annegret Kramp-Karrenbauer, au afirmat că există în lume ”o stare insuportabilă de incertitudine globală”
- Germania a promovat puternic proiectul european de apărare și securitate, chiar dacă pe anumite chestiuni accentul ei a fost diferit de cel al Franței
- A pus mai mult reflectoarele pe Washington, decât pe Moscova sau Beijing, în ceea ce privește configurarea scenei internaționale ca o competiție a marilor puteri
Franța
- reprezentată de Președintele Emanuel Macron – vedeta evenimentului
# a susținut că poziția Occidentului a scăzut la nivel global pentru că SUA are o poziție relativă față de UE
# a mai afirmat că Europa a devenit un continent care nu mai crede în viitor
# un eșec a relației Franța-Germania ar fi o eroare istorică
# a cerut ca Europa să își identifice propriile soluții la – schimbările climatice, 5G și inteligența artificială
# a cerut o mai mare libertate de acțiune în Europa. Scopul este construirea unei Europe suverane bazată pe 2 piloni ai securității europene – NATO și Europa Apărării
# de altfel, Macron a vizitat imediat după Brexit, Polonia cu speranța câștigării suportului acesteia în planul apărării europene. Aici, Germania pare-se că nu marșează pe perspectiva franceză
# a nu se uita că Macron este ”pe val”, iar majoritatea germană internă scârție, viitorul lui Merkel este incert, și peste un an și jumătate sunt alegeri în Germania
România
- în Proiectul celor 3 mări (a fost important summit-ul organizat în România în 2018)
- , printr-un parteneriat româno-american la nivel de think tank-uri
Polonia
- își dorește o mai bună cooperare transatlantică, mizând pe complementaritatea NATO-UE, cu accent și pe integrarea europeană
- a fost vizitată de Macron imediat după Brexit, fiind practic curată de acesta pentru susținerea planului de apărare europeană
SUA
- reprezentată de secretarul de stat Mike Pompeo
# vede diferențele de opinie transatlantice mai degrabă nuanțe și nicidecum dezacorduri profunde de perspective și abordare a realităților locale, naționale, regionale și internaționale a Occidentului
# consideră China ca fiind una dintre marile amenințări ale ordinii internaționale. De altfel, el a denunțat politicile agresive ale Partidului Comunist Chinez și a catalogat compania ”Huawei” drept ”calul troian” al serviciilor secrete chineze.
# SUA a proiectat imagine ”Occidentul câștigă”, lansând săgeți către vest-europeni, cerându-le să nu se lase păcăliți de Rusia și China
# SUA a criticat proiectul gazoductului Nordstream II din Marea Neagră, avertizând Europa că va deveni mai dependentă de Rusia la nivel energetic
# va finanța cu 1 miliard de dolari Proiectul celor 3 mări (3 SI, TSI, I3M) – Marea Baltică, Adriatică, Neagră pe componente – infrastructură, energie, digital
Rusia
- reprezentată de Ministrul Rus de Externe, Serghei Lazarov a surprins audiența prin amintirea aniversării a 75 de ani de la înfrângerea Germaniei naziste
- Rusia încearcă să profite de un Occident debusolat, pentru a-și face din nou loc, ca o mare putere pe scena lumii
- Căile similare spre autocrație din Rusia și China fac ca perspectivele lor să fie de luat în seamă
China
- reprezentată de Ministrul de Externe Wang Yi, a etalat o Chină deloc dispusă să intre direct și deschis într-o competiție globală, dar și lezată de acuzațiile care i se aduc de către SUA
NATO
- reprezentată de Secretarul General Jens Stoltenberg, a oferit (din nou) poate cel mai bun discurs, focalizat astfel:
# NATO este expresia supremă a Occidentului
# Orice încercare de a distanța Europa de America de Nord riscă și divizarea Europei (a UE)
# Rusia vrea revenirea la sferele de influență
# Balanța globală se schimbă în urma ascensiunii Chinei
Perspective
- Occidentul nu trebuie văzut ca un proiect geografic, ci mai degrabă, ca o comunitate de valori, caracterizată esențial de: drepturile libertății, democrația, statul de drept.
- Occidentul nu suferă pentru că dominația sa este în recul, ci pentru că nu joacă o partitură comună în drumul către o inevitabilă nouă epocă a marilor puteri
- Europa ar vrea să își dezvolte un apetit pentru putere, dar este la stadiul geopoliticii în șlapi. Reformele gândite de Macron, au o frână în Germania și în restul Europei
- Naționalismul în creștere împiedică comunitatea internațională să acționeze împreună în fața provocărilor presante
- SUA nu se poate sincroniza în abordări cu UE, iar acest fapt o neliniștește pentru că o eventuală alianță Rusia – China iar periclita serios influența internațională
- Europa prin proiecțiile bugetare pentru perioada următoare vrea să cheltuiască mai mult pe schimbările climatice și mai puțin pe securitate și apărare
- Țările Europei de Est, Polonia și România consideră indispensabilă alianța cu SUA și nu se vor lăsa prinse într-un vârtej al decuplării și necomplementarității între NATO și o uniune a apărării europene. Iată de ce, investițiile de 1 miliard de dolari a SUA în proiectul celor 3 mări (infrastructură, energie, digital) cântăresc foarte mult.
Și acum despre UE și perspectivele ei…din perspectivele serviciilor de informații:
- UE este precum o ”palmă”, care vrea să devină ”un pumn”
- UE are însă câteva provocări:
- și-a pierdut un ”deget” (UK), sau și l-a scrântit bine (tot UK), sau a rămas doar un ciot din el (tot UK). ”Degetul” în discuție nu era de neglijat în geometria ”pălmii”, și avea rolul său în transfomarea ”pălmii” în ”pumn”
- nu există încă o comandă unică și hotărâtă ca ”palma” să se transforme în ”pumn”. Se pare că ”sistemul de comandă nervoasă” are anumite ezitări, și pare-se că mai mulți ”centri mai mici” din construcția sa văd diferit modul în care ”pumnul” trebuie să se formeze ( spre exemplu, cu degetul mare în pumn sau în afara lui)
- există alte ”pălmi” pe glob care se pare că au mai multă voință de a se transforma în ”pumni”. Ele au deja un îndelung exercițiu, fac constant ”gimnastica de întreținere”, și sunt bucuroase să nu aibă concurență….