Azi, 1 octombrie 2013, incepe oficial noul an universitar romanesc, pentru intervalul 2013 – 2014.
Desi nu se vede, in spatele scenelor unde se vor desfasura festivitatile oficiale ale deschiderii, se intampla lucruri si fenomene care semnalizeaza alert si ingrijorator faptul ca invatamantul universitar romanesc este puternic nereformat vremurilor in care inca mai traieste si vremurilor pe care de fapt, nu stie daca le va mai trai.
Afirm, insa de pe acum ca sunt si exceptii de la fatetele realitatii ce urmeaza a o prezenta. Din pacate, exceptii fiind, ele nu sunt inca suficiente pentru a vorbi de o performanta generala a mediului universitar romanesc. Tuturor acestora le spun : Respect.
In concret, realitatea romaneasca semnalizeaza in si legat de mediul universitar, cel putin urmatoarele :
– multe universitati, facultati ( cu exceptiile de rigoare ), ca sunt de stat sau private nu au reusit a-si ocupa cu studenti nici macar locurile bugetate ; ce sa mai vorbim de cele cu plata ;
– din absolventii de liceu ce au promovat examenul de bacalaureat, nu toti doresc a urma cursurile unei facultati ;
– din absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat, cei cu rezultate bune la invatatura ( sa zicem primii 5 ), aleg sa mearga a studia in strainatate, dand curs invitatiilor si favorurilor acestora ;
– din absolventii de liceu cu diploma de bacalaureat, parte a celor ce vin dupa elite ( sa zicem urmatorii 10 ) sunt racolati de pe bancile liceului, de facultatile bune din Romania, ce doresc a face performanta.
Intrebare : De ce marea parte a tinerilor romani aleg a nu-si continua studiile in mediul universitar romanesc ?
Raspunsuri posibile :
– pentru ca vad si cunosc multi alti tineri care au studiat la facultatile romanesti si nu-si gasesc de lucru ;
– pentru ca vad si cunosc multi alti tineri care au studiat la facultatile romanesti si care de fapt la absolvirea acestora nu stiu cu nimic mai mult si mai folositor pentru a reusi in viata ;
– pentru ca au observat ca, adevaratele oportunitati cu efect asupra realizarii personale si a sporirii calitatii vietii se realizeaza doar de catre cei care au ales a studia si a muncii in afara Romaniei ;
– pentru faptul ca au decis ca fiecare zi a vietii lor conteaza si nu trebuie a fi risipita – nici macar de ipostaza fara fond a calitatii de student in Romania ;
– pentru ca au dobandit convingerea ca Romania ” pierde mereu trenul ” realitatii si adaptarii globale, iar ei nu vor sa piarda, ci vor sa ajunga la ” destinatia ” conditiei lor – fara a astepta ” desteptarea ” nationala.
Ce efecte determina asemenea raspunsuri, decizii, si actiuni ale tinerilor in societatea romaneasca ?
– adauga o suplimentara presiune demografica, afectand perspectiva de cantitate si calitate a fortei de munca posibil active din Romania – cu toate efectele bugetare pe termen scurt, mediu si lung ;
– lasa spre grija si asistenta romaneasca generatiile parintilor acestora – cu exceptiile de rigoare pentru cei inca in putere a-si urma copiii ;
– creeaza premisele aparitiei in forta a cererii pe piata serviciilor de ingrijire batrani – cu solutiile acestora de tip azile, case de batrani pe specialitati de suferinta, asistenta medicala ;
– determina disparitia efectiva a unor specializari, a unor facultati sau chiar universitati din oferta academica actuala ;
– determina iesirea din scena universitara a multor persoane, ce de prea multi ani si cu prea multi bani se fac ca produc valoare prin educatie, prin instruire in mediul universitar romanesc ;
– coaguleaza o imigratie romaneasca instruita ce poate, odata – din ratiuni diverse – vor intelege a aplica si dezvolta ( poate ) si in Romania ceva ;
Ce trebuie sa inteleaga cei ce raspund si activeaza in mediul universitar romanesc ?
– ca cei mai multi fac parte dintr-un model de instruire si dezvoltare depasit demult de realitatile socio-economice romanesti si globale ;
– ca ” cercul ” se strange in jurul lor si ” domnia ” pe banii statului da sa se termine ;
– ca a fi cadru didactic universitar nu este o pozitie pe viata si nu te scuteste de concurenta pietei specializarii tale ;
– ca acum nu concureaza doar cu altii din tara ci cu toti din toata lumea ( de pe unde ar fi ) specializarii lor ;
– ca generatiile actuale de tineri vad totul din perspectiva utilitatii, a rezultatului cat rapid si mai putin din perspectiva promisiunilor pe termen lung ;
– ca mai multa nevoie au ei de tineri, decat au tinerii de ei ;
– ca daca vor sa nu piarda ce au, sau vor mai mult trebuie sa munceasca cu rezultat, concuretial si cu desfacere in viata reala ;
– ca trebuie sa schimbe onest si curajos legislatia acceptand ca ea trebuie a fi un raspuns realitatii si nu un etern regulator spre folosul propriu ;
– ca pentru multi dintre ei a venit vremea sa plece.
Asadar, tuturor celor cu raspunderi si activitate in mediul universitar romanesc 2013, le spun cu respect :
TREZITI-VA si faceti ceea ce trebuie ! VIATA si PIATA vorbesc !
Am pierdut destul !
SUCCES !
OOff! Ce bine ar fi sa n-ai dreptate! Ca de obicei analiza lucida , la obiect si simplu exprimata! Doar ca e deprimanta..
Sarut-mana Magda,
oricat ar fi de deprimanta analiza mea, intrebarea este : Facem sau nu facem ceva ?
Eu zic sa facem. Zic…
O anliza pertinenta si la subiect,asa cum ne-ai obisnuit.As mai adauga ceva.Esti dintre cei care stiu si au apucat sa invete si sa creasca indrumati de niste oameni,dacsali,pedagogi,profesori si mentori minunati,care stiau sa puna accentul pe adevaratele valori,stiau sa le transmita tinerilor,sa slefuiasca si sa creasca caractere,sa indrume sa sfatuiasca,sa starneasca si sa te faca sa dai ce ai mai bun;societatii comunitatii,familiei,celor din jurul tau,sa lasi o amprenta pozitiva acolo unde esti asezat,unde activezi,sa rodesti,iar unii chiar te incurajau s-o faci pt.Dumnezeu.Acele cadre didactice formau „oameni”.(vezi univ.Babes-Bolyai,univ.Al.I.Cuza,Politehnica Timisoara,universitatile si Academia di bucuresti).Au ramas putine(aceste scoli) si putini (dascali).Marii profesori erau si sant mari oameni;simpli,eleganti in vorbire comportament,de un bun simt iesit din comun,interesati si antenti la nevoile studentilor,morali si drepti.Cred ca mai sant astfel de scoli si una dintre ele chiar in orasul nostru(U.E.Oradea).Doamne ridica in Romania cat mai multi profesori cu frica de DUMNEZEU,care sa faca din tinerii nostri acei oameni care sa schimbe aceasta tara,sa schimbe lumea,intr-un loc mai bun,sa intoarca tara noastra cu fata spre DUMNEZEU.(vezi poezia lui Petre Dugulescu „Se-ntoarce DUMNEZEU in Romania” si cantecul lui Valeriu Sterian „Vino DOAMNE”)
Cati mai multi profesori cu frica de Dumnezeu.
Cea mai avansata strategie ; cel mai avansat plan.
Doamne ajuta.