Aceasta postare este inspirata profund de ceea ce parte a realitatii economice romanesti imi arata ca fiind deja un fenomen cu cauze si efecte esentiale, fundamentale pentru multe afaceri ( inca in viata ) derulate in Romania.
Trecand direct la subiect, afirm ca daca se intalnesc in afaceri elementele de mai jos, mixtul creat de acestea – tarziu identificat si prost administrat – poate avea ca efect incetarea efectiva a desfasurarii afacerii in cauza si practic iesirea de pe piata.
Elementele si mixtul lor periculos sunt :
– scaderea puterii de cumparare a clientului final
– inmultirea numerica a concurentilor
– alterarea concurentei prin : coruptie – aprovizionari ” la negru ” – comisioane de cointeresare nesupuse fiscalizarii – santaj – nerespectarea cerintelor cerute de lege pentru desfasurarea activitatii propriu zise – politica – etc.
– concurenta ” la negru „ ce nu lucreaza autorizat sau chiar daca este autorizata nu factureaza real cele vandute
– concurenta din mediul on-line
– concurenta globala – in special la preturi si gama de produse
Pentru ca afacerea sa fie in pericol, nu trebuiesc bifate toate elementele de mai sus. Este suficient ca doua dintre ele sa fie prezente si sa se combine, iar rezultatul sa duca ( potential ) la iesirea de pe piata.
Este important a spune ca nu de putine ori, listei de mai sus, i se pot adauga si urmatoarele ( nu mai putin importante ) alte elemente :
– proprietarii afacerii au uitat sa se ” modernizeze „ in conceptul de business si in practica acestuia. Astfel, ei folosesc metode si abordari traditionale, care nu intotdeauna rezista noilor realitati.
– proprietarii afacerii lupta pe mai multe fronturi ( mai multe piete – diferite, chiar sub aceiasi umbrela organizationala ) si nu disting intre specificitatile acestora.
– proprietarii afacerii nu risca – sau practica conceptul : ” afaceri sigure „.
– proprietarii afacerii ating o bariera de varsta insotita de bariere culturale insotite de bariere motivationale si de putinta
– proprietarii afacerii sunt vechi pe piata si nu au crescut ( si nu si-au construit afacerile ) intr-un mediu puternic concurential sau din ce in ce mai concurential
– proprietarii afacerilor nu le-au inceput elaborand si asumandu-si o anumita viziune asupra pietei si a posibilelor sale evolutii. Totusi daca o asemenea viziune intiala a existat ea s-a bazat de cele mai multe ori pe ” simt „ sau ea nu a fost demult actualizata.
Cum reactioneaza in general oamenii ale caror afaceri trec prin asemenea momente grele :
– scad costurile si se restrang – introduc starea de avarie
– fac oarece publicitate
– vorbesc ( totusi atent ) in stanga si in dreapta pentru a-si verifica autodiagnosticul
– intra in stari depresive, meditative insotite de pusee de panica
– nu mai dorm bine noaptea
– pun mai mare accent pe propria persoana sau / si pe familie
– se intorc spre Dumnezeu
Se poate face ceva in asemenea situatii ?
Raspunsul meu este : Da si depinde…
De ce da si de cine depinde, poate intr-o alta postare. Pana atunci :
ATENTIE LA ” CHIMIA ” PROPRIEI AFACERI.
foarte corect. retaiul-ul ‘neserios’ cred ca e in cel mai mare pericol. ‘amazonul’ bate la usa, chiar daca multi nu realizeaza. ca si exemplu – de cateva zile am cumparat tricouri online din america mai ieftine si mai calitative decat gasesc local.
Draga Jan, sti ce este interesant si actual ?
Faptul ca multe afaceri – atentie – serioase si bine conduse incep sa aiba probleme.
La cele mai multe cauza este incremenirea in modelele traditionale, neadaptate si nearmonizate cu tendinta, viteza si cultura noua de consum.
Aici ( daca mai este timp ) declik-ul se cere in mod expres, la nivel motivational si de putinta. Nu e simplu.
Alterarea concurentei, concurenta la negru si globala sunt si au fost dintotdeauna. Doar ca pana acum nu au fost bagate in seama.
Altceva mi-a atras atentia in postarea ta: „scaderea puterii de cumparare a clientului final” si imediat :”inmultirea numerica a concurentilor”. Relatia dintre aceste doua elemente ar fi interesant de explicat. Cauzele care genereaza aceasta inter-relationare si mediul (conjunctura/componenta lui) care permite perpetuarea sau chiar amplificarea acestor doua elemente .
Intr-adevar, fina observatia ta in legatura cu relatia dintre ” scaderea puterii de cumparare ” si ” inmultirea numerica a concurentilor „.
Am cateva explicatii. In spatiul restrans de aici iti spun doar atat : are legatura cu saracia, cu pierderea locurilor de munca,
cu ” intrarea ” grabita si agresiva a tinerilor speculanti, sau intreprinzatori care cauta sa faca bani – identificand si exploatand trendurile de consum.
Practic nu se leaga de ceva anume, decat ” cat ” si ” cand ” merge. Incearca sa ” muste ” cat mai mult, si atat…