Spiritul vremurilor – ce cauta romanii pe internet – Romania 2012

de | 12/12/2012

                In urma cu cateva zile, Google a publicat, ceea ce deja este o traditie in practica sa, si anume Zeitgeist ( adica un fel de raport cu referire la ceea ce cauta utilizatorii internetului ). 

                Cred ca este interesant sa ne aplecam asupra rezultatelor raportului ce vizeaza tendintele romanilor. Foarte direct clasamentul arata dupa cum urmeaza :

                1. creative monkeyz

                2. rezultate bacalaureat

                3. mercador

                4. filme online

                5. 9gag

                6. kizi

                7. twoo

                8. euro 2012

                9. horoscop

                10. pariu cu viata

                Sincer, acum dupa ce a-ti citit clasamentul, as fi curios pe cel putin urmatoarele aspecte :

– cati dintre dumneavoastra habar nu au ca exista pozitiile 1,6, 10

– cati dintre copiii dumneavoastra ( daca aveti ) cunosc cuvintele si adresele din top

care din pozitiile de mai sus sunt accesate de dumneavoastra si de ce

                Desigur, va invit pe fiecare dintre voi a va raspunde, insa,  trebuie sa remarc ca intr-un fel sau altul fiecare dintre noi participam la configurarea realitatii. Suntem constienti de asta ? Suntem constienti ca astfel transmitem mesaje semenilor nostri ?

                 In ceea ce ma priveste, doresc a face cateva comentarii aferente fiecarei pozitii. Va recomand a face acelasi lucru, dupa ce desigur vizitati adresele cuprinse in clasament. Credeti-ma e interesant. Va recomand a va inregistra prima reactie, a incerca sa o formulati in putine cuvinte prima impresie, si apoi sa va intrebati ca romani : cine suntem ? si-ncotro mergem ?

                 1. creative monkeyz – va recomand sa vizionati cel putin un episod din seria RObotzi – nu va grabiti ; fenomenul e sofisticat si cred ca merita ( daca nu se face deja ) studiat. Eu cred ca cuprinde multe din " antropologia culturala " actuala si de pespectiva a romanilor. Ganditi-va ca in prima zi de postare a noului episod din seria RObotzi sute de mii ( nu am gresit ), sute de mii de romani se ingramadesc a-l viziona. Cine sunt, ce valori au, cum traiesc si ce-si doresc asta deja e altceva.

                 2. rezultate bacalaureat – sadic nu ? Oare este vreo relatie intre numarul cautarilor si rezultatele efective ? Totul a devenit o statistica.

                 3. mercadornevoie de bani, saracie, greutati, speculatori

                 4. filme online – o expresie a fracturii intre " ce suntem " si ce " ne-ar place a fi " ?

                 5. 9gag – e bine sa radem, dar nu totul e de ras

                 6. kizi bona virtuala a copiilor nostrii

                 7. twoo – nefericire, speranta

                 8. euro 2012 – ceva legat de grup si barbatie

                 9. horoscop – crestini, ce mai…..

                 10. pariu cu viata  ( filmul difuzat la Pro Tv  ) – sunt ai nostrii copii si adolescenti, cresc si merg, merg, merg………

 

                           Noi, incotro mergem ? Pur si simplu doar mergem ?

 

  

3 comentarii la „Spiritul vremurilor – ce cauta romanii pe internet – Romania 2012

  1. Gabi

    Sigur ca nu mergem pur si simplu , dar e buna intrebarea . Merita reflectie …

    Răspunde
  2. Jan Lukacs

    Nu cred ca mergem pur si simplu… desi are fi o ipoteza interesanta, mergem incotro suntem ghidati. (de exemplu de cei de la creative monkeyz.. cred ca ar trebui analizat in detaliu fenomenul. ce pot sa spun e ca formatul nu este unul original, e oarecum o varianta autohtona de beavis & butthead – Mike Judge in ani 90).

    Topul acesta imi spune in primul rand ca suntem obsedati de entertainment, de obicei de calitate indoielnica care va perpetua mistocareala din societatea noastra. Poate altceva nu ne-a mai ramas decat sa radem si sa facem misto? (sper ca nu).

    Din pacate acelasi lucru se intampla si in occident, mase urisase de oameni care consuma entertainment in continuu isi lasa modelate mintile (marea lor majoritate fara sa-si dea seama) de catre tot felul de personaje cu diferite interese „bune” sau „rele”. Putem lua ca si exemplu topul din US – pe locul patru se afla „Hunger Games” un film indoielnic din multe puncte de vedere, care am observat ca a fost „marketat” foarte puternic in randul tinerilor.

    A nu se intelege ca sunt pentru cenzura, insa tragedia e ca auto-cenzura se pare ca e pe cale de disparitie (fie din motive economice sau ideologice) si rezultatele pe termen lung cred ca vor fi grave. Singurul lucru pe care putem sa-l facem e sa incurajam si sa dezvoltam gandirea critica si sa speram la mai bine.

    Răspunde
    1. Dacian Autor articol

                               Draga Lukas, interventia ta este excelenta. Multumesc.

                               Pe de alta parte, ramanad in subiect cred ca este folositor a ne verifica mereu de unde ne alimentam inima, mintea, comportamentul, vorba, fapta.

                               Si eu cred ca pe termen lung riscam sa innabusim autenticitatea prin imitatie si efect de turma. Gandirea critica poate fi un filtru, la care a-si adauga filtrele invataturii crestine, selective prin sine. Sigur ca se poate discuta mult, si rogu-te a interveni oricand consideri necesar.

                              Oricum ma simt onorat de interventia si calitatea interventiei tale. Inca o data, multumesc.

                               

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *